DVD: Iron Maiden - Live After Death

Een Iron Maiden-fan hoeft nooit lang te wachten op een release. Of het nu een regulier album is of een dvd, een 'greatest hits' of een box set, zij zullen zich geen seconde vervelen. De populaire Britse heavy metalband zorgt goed voor haar fans. En 2008 begint prettig met de dvd-release van hun legendarische Live After Death-show uit 1985.

Live After Death
Live After Death wordt beschouwd als een klassiek heavy metal live-album. Maar dat is alleen muziek. Iron Maiden is een visueel ingestelde band. Voor hun eindeloze tour ter promotie van hun Powerslave-album pakte de band groots uit met een enorm decor in Egyptische stijl (iedere zelf respecterende band deed in die dagen iets met mystieke Egyptische symboliek). Anno 2008 doet het allemaal wat flauw aan, zeker voor de neutrale muziekliefhebber. In 1985 echter, moet het indruk hebben gemaakt. En er zijn nog maar weinig zangers die zo kunnen entertainen als Bruce Dickinson.

Muzikaal blijft de band sterk overeind, en overtuigt zelfs na meer dan 20 jaar. Hoewel heavy metal, zoals Iron Maiden het destijds speelde, toen op haar hoogtepunt was, is de band nog steeds onmisbaar voor huidige fans van het genre. Wie kent de klassiekers 'The Trooper', 'Number of the Beast', 'Running Free' of 'Run to the Hills' nu niet? Ieder bandlid is in bloedvorm en speelt vrijwel foutloos. Je gaat je afvragen of er achteraf niet aan gerommeld is, zeker als je het vergelijkt met het live-materiaal op de bonus-dvd.

In tegenstelling tot de cd-versie beslaat de dvd (VHS uit 1991) een volledig optreden van anderhalf uur, gefilmd tijdens vier optredens in de Long Beach-Arena in maart in 1985. Het is goed te merken dat er geen half werk is geleverd om de show goed in beeld te brengen. Een leger cameramensen werd ingezet en op een zwevende camerakraan werd ook niet bezuinigd. Hij blijft een must voor de Maiden-fan.

Bonusmateriaal
Het tweede deel van de History of Iron Maiden-documentaire geeft een goed beeld van een band op het hoogtepunt van haar roem. Het valt op dat de leden best wel beschaafde braveriken zijn. Zeker in vergelijking met hun Amerikaanse tijdgenoten. Humor en drank zijn natuurlijk aanwezig, maar de wet wordt niet of nauwelijks overtreden. We krijgen een collage van herinneringen te zien, maar van een goed geregisseerde docu kunnen we niet spreken. De ene na de anekdote komt voorbij, al wordt er niet toegewerkt naar een climax. Wordt vervolgd ongetwijfeld.

Een andere extra is de documentaire Behind the Iron Curtain. Nou ja, het is meer een toerverslag uit 1984 door Polen en Roemenië met afgewisseld live beelden en sfeerimpressie van de landen die toen nog onder de knoet van de Sovjet-Unie zaten. Matige opnames enleuk om een keer te bekijken. Hetzelfde geldt voor Rock In Rio, de legendarische show in Rio de Janeiro voor honderdduizenden mensen. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit laten te wensen over. Als historisch document is het absoluut waardevol.

Na vijf uur Iron Maiden heb je alle Maiden-klassiekers drie of vier keer gehoord en afhankelijk van het enthousiasme dat je dan nog kunt opbrengen weet je of je een echte Maiden-fan bent of niet.

Label: EMI Releasedatum: 4 februari 2008 Waardering:
Waardering extra's: