DVD: The Bourne Ultimatum

The Bourne Ultimatum gaat precies verder waar Supremacy eindigde. Het derde deel van de trilogie over een CIA-agent die zijn geheugen heeft verloren, begint met Jason Bourne (Matt Damon) die strompelend vlucht voor de politie in het winterse Moskou. Maar zoals het een 'superheld' betaamt, weet hij zich er binnen no time uit te redden. Al snel reist hij heel Europa door in een poging om uiteindelijk in New York het geheimzinnige programma dat hem tot huurmoordenaar opleidde te ontrafelen.

De Britse journalist Simon Ross schrijft dankzij een hoge CIA-baas als bron een artikel over Bourne, maar wordt al snel achtervolgd door Blackbriar, de nieuwe naam voor de geheime afdeling . Een team staat klaar om Ross te ontvoeren voordat hij Bourne ontmoet, maar hij lokt iedereen naar het bomvolle Waterloo Station. In deze eerste sleutelscène komt niet alleen de intelligentie en kunde van Jason Bourne bovendrijven, maar ook die van regisseur Paul Greengrass (en uiteraard de rest van de crew). Met een fabuleuze montage wordt de spanning continue opgevoerd. De sequentie is kenmerkend voor de hele trilogie. Het is vooral het verhaal en de cinematografische elementen die het spannend en intrigerend maken. Special-effects, shoot-outs en explosies spelen een marginale rol en dat maakt de serie tot de absolute top binnen het genre.

Nu is het verhaal ook weer niet zo bijzonder, Ultimatum is zelfs te volgens als je de eerste twee delen hebt gemist. Aan te raden is het echter niet, je mist toch een groot stuk karakterontwikkelingen en een aantal details zullen onduidelijk blijven. Maar in de basis is het op de boeken van Robert Ludlum gebaseerde verhaal zo klassiek dat het allemaal gemakkelijk te voorspellen is. De opbouw zit gewoon goed in elkaar. Via flitsen in het geheugen van Bourne krijgen we steeds meer aanwijzingen over zijn opleiding. En heel belangrijk, het gebruikelijke geneuzel over allerlei samenzweringen en geheimen verveelt geen moment.

Een ultiem slot (al zijn er geruchten over een vervolg) is het niet, maar alles zit gewoon zo enorm goed in elkaar dat er weinig te bekritiseren valt. De locaties (Madrid, Tanger) zijn weer fantastisch en zorgen net als de actiescènes voor een realistisch gevoel. De acteerprestaties zijn alles behalve bijzonder, Damon blijft net als in de eerste twee delen wat vlakjes. Scott Glenn en David Strathairn komen als norse, gewetenloze CIA-directeuren als enige boven de rest uit.

Maar over het geheel gezien is er eigenlijk maar één eindoordeel mogelijk; veel beter dan dit wordt het in het 'secret-agent genre' niet. De dvd voldoet ook nog eens aan alle eisen. Leuke extra's, waaronder het gebruikelijke filmcommentaar. Ook een aantal 'Deleted' Scenes ontbreken uiteraard niet, wel jammer dat daar geen commentaar bij zit. Voor de rest staan op de dvd vooral veel beelden van achter de schermen. Onder andere de rijtraining van Damon, het plannen van de vechtscènes en een aantal korte featurettes over de verschillende steden komen aan bod. Net als de film niets uitzonderlijks, maar wel gewoon heel erg vermakelijk. En dat is toch het uiteindelijke doel.

Label: Universal Releasedatum: januari 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: