CD: Jean Michel Jarre - Oxygene (new master recording)

SubheaderJean Michel Jarre, zoon van Maurice Jarre, heeft eigenlijk maar twee hitsingles gehad. Oxygene IV en Equinoxe V. Magnetic Fields haalde maar net de bovenste regionen van de hitlijsten en Oxygene 8 en 10 kwamen niet eens verder dan de tipparade. Maar niet alleen daarom heeft JM Jarre een heuse cultstatus. Hij geldt als één van de pioniers in de synthesizermuziek. Zijn album Oxygene dat in 1976 uitkwam was een enorm succes en hij zou voor altijd verbonden blijven aan de synthesizer. Met het organische geluid dat veelal in golven aan kwam rollen, scoorde de jonge muzikant hoog. Het hele album was bij hem thuis in de spreekwoordelijke bezemkast opgenomen. Met behulp van een achtsporenrecorder bespeelde hij zelf alle synthesizers en componeerde zo dit meesterwerk. Tijdens optredens waar de nadruk vooral op spectaculaire Lasershow werd gelegd, stond Jarre met drie andere spelers op het podium en nog vier man backstage. Deze optredens hebben hem maar liefst drie vermeldingen in het Guinness Book of Records opgeleverd, waaronder die van een concert met meer dan één miljoen bezoekers.

Subheader
Jean Michel Jarre tezamen met zijn synthesizers

Hernieuwd
Oxygene is niet alleen opnieuw uitgebracht, het is ook opnieuw ingespeeld, er zijn nieuwe "master tapes" gemaakt. Na een grondige stofzuigsessie werden de originele instrumenten speelklaar gemaakt en werd het oorspronkelijke muziekstuk heftig geanalyseerd. Dit om een zo natuurgetrouwe en correct klinkende opname te krijgen. De bedoeling was het om het in één keer op te nemen. Met de huidige technieken zou Oxygene dan moeten doorkomen in de huiskamers zoals het bedoeld was. Maar een nieuwe opname is niets zonder dat er iets aan wordt toegevoegd. Zo heeft deze heruitgave een 'prelude' en een aantal variaties erbij gekregen. Deze staan echter niet op de cd maar zijn te bewonderen op de meegeleverde dvd. Hierop is het hele muziekproject integraal te bekijken, zowel 'plat' als in 3d. Voor dat laatste zijn twee rood-blauwe 3d brilletjes meegeleverd.

Het 'originele' Oxygen IV

Dimensies
Het 3d-beeld is prima om te bekijken, maar om nu tachtig minuten lang met een brilletje op naar de tv te zitten kijken is niet echt ideaal. Wat dat betreft zet je eerder het normale beeld op en kijk je geregeld op vanuit je boek naar hoe de spelers het geluid, dat je woonkamer in sijpelt, creëren. Wel interessant is de 'behind the scenes' en de uitleg over de instrumenten welke ook op de dvd te vinden zijn. Jammer is dat de ondertiteling zich beperkt tot de keuze Engels of Frans. Jean Michel Jarre is en blijft een Fransman en dat mondt uit in een accent waardoor sommige woorden net wat minder goed te verstaan zijn. Het is wel mooi om te zien hoe de karakteristieke klanken van Oxygene zo schijnbaar moeiteloos tevoorschijn worden getoverd. Als laatste extra tovert de 'opendisc' (het gebruikte cd-formaat) nog een extra website op je computer waarop je wat meer informatie kunt vinden. Voor de fans is deze cd zeker een aanrader, al is het vanwege de blik achter de schermen die je krijgt waarin te zien is hoe het allemaal tot stand komt. Voor de 3d-film hoef je echter niet al te hard naar de winkel te rennen, dit is leuk om een enkele keer te zien of om iemand anders een klein stukje te tonen. Voor de liefhebbers is het zeker een aanrader, voor de geïnteresseerden kan het interessant zijn, al is het alleen maar om te zien hoe dertig jaar geleden een meesterwerk ontstond.

Label: EMI Music Releasedatum: 26 november 2007