DVD: Bobby Kennedy (2 Disc Collectors Edition)

Bobby KennedyIn 1968 voerde Robert Francis Kennedy campagne voor het presidentsschap van Amerika. In 1960 was zijn broer verkozen tot President van Amerika, maar deze werd in 1963 vermoord. Robert was in 1961 benoemd tot Minister van Justitie, maar begon in 1964 met een campagne om Senator van New York te worden, iets wat hem ook lukte. De campagne die losbarstte in 1968 leverde hem goede vooruitzichten op. Ook in Los Angeles ging het met deze voorverkiezingen uitstekend en in het Ambassador Hotel op 5 juni 1968 vierde hij de overwinning. Helaas werd hij tijdens de aftocht door de keuken heen vermoord door Sirhan Sirhan, een Palestijn die vond dat Bobby teveel aandacht besteedde aan de Joden.

Eerbetoon
In Amerika is iedereen wel bekend met de geschiedenis, en ook bij deze moord zijn er meerdere complottheorieën ontwikkeld. Vreesde men Bobby Kennedy zoveel meer dan John dat hij al voor het presidentsschap dood moest?. Maar daarover gaat deze film, dit eerbetoon aan Bobby, niet. Het gaat in deze door Emillio Estevez geschreven film vol met grote acteurs om het leven van de gewone man die ook werden 'getroffen' door de brute moord. Het gaat over de mensen, sommige fictief of gedeeltelijk gebaseerd op bestaande mensen, die op die bewuste dag ook in het Ambassador Hotel waren en naast de gebeurtenissen om de verkiezingen heen ook hun eigen leven leiden. Wat ze nog niet weten, weten wij al wel allemaal. De grote kanshebber op het presidentsschap zal vermoord worden.

Twee icoonen
Twee icoonen: Anthony Hopkins & Harry Bellafonte

Een mooi document
De film is mooi gemaakt en bevat uitstekende acteerprestaties, wat ook niet verwonderlijk is als je kijkt hoeveel sterren er aan mee spelen. Emillio Estevez was al zijn hele leven bezig met de dood van Bobby Kennedy. Op vijfjarige leeftijd had hij nog de handen geschud met de Senator. De gebeurtenissen van de moord zijn altijd bij hem gebleven en daarover wilde hij de film dan ook maken. Wat de moord deed met het volk van Amerika zelf. Daarvoor schreef hij een film die ging over normale mensen die op die dag in het Ambassador Hotel waren, allen voor een andere reden. Juist door die verschillende personen te volgen is het een puzzel en vraag je je af wanneer de stukjes op hun plaats zullen vallen, maar vooral ook hoe. Bij deze editie zit ook nog een bonus-disc met daarop 90 minuten extra materiaal. Daaronder valt o.a. "The making of an American Epic", film clips, liner notes en een "Behind the Scenes". Ook vinden we nog een serie interviews met de Cast & Crew, maar helaas is hier veel bij geknipt zodat dit de samenhang een beetje verloor. Gelukkig maken de andere extra's het helemaal weer goed. Wil je meer te weten komen over wat Bobby Kennedy allemaal had kunnen betekenen als President van Amerika, dan heb je hier de juiste dvd. De mix met archief-beelden en speeches is perfect verwerkt in deze film.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 10 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: