CD: Saw III OST

Martelen en metal, ik zie een logisch verband. Niet alleen kun je met metal mensen psychologisch het leven zuur maken (het schijnt dat St. Anger met stip op 1 staat in Abu Ghraib om stoute Irakezen onder druk te zetten), het thema martelen vormt in allerlei extreme varianten van de metal het hoofdthema. Onder andere Cannibal Corpse is er groot mee geworden. Valt me een beetje tegen dat juist deze band geen bijdrage levert aan de soundtrack van Saw III. Als er toch één band is die het 'ziekelijke' met het 'aangename' verenigt...

Eigenlijk valt het qua hardheid nog enigszins mee bij deze Original Motion Picture Soundtrack. Het is in feite het standaardverhaal dat geldt voor de meeste populaire producties: een cd-tje uitbrengen met muziek die gepromoot moet worden. Voor de derde soundtrack in de Saw filmreeks is wederom gekozen voor een heavy schijfje. Charlie Clouser (Ex-NIN, die de muziek in de films arrangeert) is op deze soundtrack niet meer van de partij. Louter metal en verwante stijlen domineren Saw III.

Het schijfje bevat voornamelijk Amerikaanse bands (Slayer, Disturbed, Drowning Pool, Mastodon, Static X, Ministry etc.) met een handvol Scandinavische grootheden als Dimmu Borgir, Amorphis, Meshuggah en Soilwork. Er is verder gekozen voor een mix van nieuw, oud en splinternieuw. Ongeveer een kwart van de tracks verschijnen voor het eerst. Een palet aan stijlen passeren de revue: neo-thrash van Static X, post-grunge van Helmet (what happened?!), het vernieuwde soft-goth geluid van Amorphis, de keiharde industrial metal van Ministry en de blackmetal van Dimmu Borgir. Het is er allemaal op terug te vinden. Plus het relatief onbekende Hydrovibe met actrice Shawnee Smith als gastzangeres, wat een aardige poging is om Evanescence naar de kroon te steken.

Links Shawnee Smith in Saw III

Minpunt is de censuur die toegepast is op enkele songs waardoor 'fucks' vakkundig zijn vervangen door hiaten. Bands zouden dit soort acties moeten boycotten, maar wie ben ik?

Het is verder een aardige soundtrack die absoluut geen marteling hoeft te zijn voor de gemiddelde metalfanaat, maar uitstekend is om buren, gelovigen, bontkragen en gevangen genomen moslimfundamentalisten mee te 'martelen'.

Label: Bodog Music Releasedatum: 24 oktober 2006 Waardering: