DVD: Little Britain Seizoen 1 en 2

"Britain, Britain, Britain. We've had running water for over ten years, we have a tunnel connecting us to Peru, and we invented the cat."

In de meeste landen zijn er stereotypische trekjes van volkeren die nogal humoristisch kunnen zijn als ze geheel uit hun verband gerukt worden en op absurdistische wijze worden tentoon gesteld. In Groot-Brittannië steken Matt Lucas en David Walliams de handen in eigen boezem en (andermans) kruis en maken Engeland totaal belachelijk met hun serie sketches Little Britain.

Van deze serie zijn in de reeks van Comedy Collection nu de eerste twee seizoenen verschenen op dvd. Ruim 7 uur aan afleveringen plus nog een grote hoeveelheid extra's zou toch genoeg moeten zijn voor een paar avonden rollend op de grond liggen van het lachen?

Deze vraag kan met een ruimhartig ja worden beantwoord als je houdt van een mix van absurdisme, Britse humor, droge grappen, seksueel getinte banaalheden en grensoverschrijdend moraal. Dat is Little Britain namelijk in een notendop.

De serie bestaat eigenlijk uit een aantal overdreven karakters die gedurende een aflevering bijna allemaal wel eens aan bod komen. Zo zijn daar onder andere: Vicky Pollard, de vadsige Engelse breezerslet die met haar "No, but yeah but no" altijd herkenbaar uit de hoek komt. Ook Lou en Andy (I want that one, yeah I know, I don't like it), de barmhartige Samaritaan en zijn rolstoel 'gebonden' vriend zijn altijd wel van de partij. Daarnaast spelen Daffyd, (I'm the only gay in this village) en vetvechter Marjorie Dawson een belangrijke rol in de sketches. In het tweede seizoen worden onder andere de termen "The computer says no" en "I want bitty" toegevoegd aan het hilarische woorden- en acteerspel van de twee acteurs.

Vaak gaat het inhoudelijk echt helemaal nergens over en maakt de absurdistische inslag in combinatie met de aankleding van de personages het tot een grootse serie. Een voorbeeldje van het schoolverslag dat breezersletje Vicky moest schrijven over Lord Kitcheners rol in de Eerste Wereldoorlog:

"No, but, yeah but no but... In World War One or some'inc there was this bloke right called Kitchener or some'inc... or nothing who done this thing but he ain't...ne... even not done it so shut up. Anyway, Kathy reckons she saw Candice getting off with Tony Tozzer ...in the foot locker, but anyway don't listen too her because she's got one tit bigger than the other."

De beide dvds zijn erg goed opgezet en zorgen voor de mogelijkheid om de afleveringen apart te kijken, alle filmpjes binnen een aflevering af te zappen en ook nog eens om per karakter alle sketches op de dvd te zien.

Ook de extra's zijn van goede kwaliteit en inhoud. De deleted scenes bevatten volledige sketches die het weliswaar niet hebben gered maar je nog steeds buikpijn van het lachen bezorgen. Op seizoen twee is er een 35 minuten durend verslag te zien van 'Rock Profile' waarin de beide heren bekende artiesten op de hak nemen in zogenaamde muziekinterviews. Daarnaast bevat de schijf ook nog eens wat live-optredens van de cast en enkele bloopers. Kortom, een must have voor de fan van Engelse sketches, als je Smack the Pony en Not the nine o'clock news wat vindt dan kan je deze serie zeker niet laten liggen!

Label: Comedy Collection Releasedatum: 8 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: