DVD: Flightplan

Een thriller op grote hoogte, het is eens weer wat anders. Kyle Pratt (Jodie Foster) wordt geconfronteerd met de grootste nachtmerrie van iedere moeder wanneer haar zesjarig dochtertje Julia spoorloos verdwijnt tijdens een vlucht van Berlijn naar New York. Het onverwachte overlijden van haar man heeft Kyle al veel emotionele problemen bezorgd en nu moet ze ook nog eens wanhopig de ongelovige bemanning en passagiers van haar geestelijke gezondheid overtuigen. Niemand gelooft namelijk dat haar dochter verdwenen is, aangezien het kind volgens velen simpelweg niet ingestapt is. Kyle begint sterk rekening te houden met het feit dat ze daadwerkelijk gek aan het worden is. Hoewel noch Captain Rich (Sean Bean) noch Air Marshal Gene Carson (Peter Sarsgaard) direct aan het verhaal van de diepbedroefde weduwe twijfelen, wijst alles erop dat haar dochter daadwerkelijk nooit aan boord was. Wie is er nu gek?

De film wordt gedragen door de uitstekende acteerprestaties van Foster. Dit is noemenswaardig, maar tegelijkertijd ook jammer. De film stelt verder niet zoveel voor namelijk. Regisseur Robert Schwentke zorgt voor een sterke en mysterieuze opening, maar weet deze sfeer niet lang vast te houden. De onzekerheid waarin Kyle Pratt verkeert, wordt wel erg goed in beeld gebracht. Mede door het sterke optreden van Foster wordt goed duidelijk dat Kyle Pratt worstelt met haar emotionele stabiliteit. Het camerawerk moet ook even vermeld worden. Diverse shots zijn erg creatief en ingenieus en dragen bij aan verloop van het verhaal. Zo zie je in het begin nooit dochter en passagiers in één shot. Toch komen deze scčnes verre van geforceerd over. Sterker nog, het valt nauwelijks op.

Aan het einde wordt het verhaal steeds ongeloofwaardiger. De matige special effects maken het geheel volgens af op een manier die anders had gekund en gemoeten. De film laat je enigszins met een onbevredigd gevoel en flink wat vragen zitten. Waarom moeten zaken nu weer zo vergezocht zijn? Waarom moeten bepaalde thema's toch weer zo moralistisch behandeld worden?

Op de dvd zijn nog enkele extra's te vinden. Voor de filmliefhebbers is er een 'making-of' te zien en vliegtuigliefhebbers komen aan hun trekken met de documentaire die gaat over het ontwerp van de Aalto E-474, het vliegtuig dat gebruikt is in de film. Dit vliegtuig deed mij trouwens erg denken aan de Airbus A380.

Kortom, drie sterren voor de dvd van Flightplan dus. De film is niet slecht, maar had zoveel beter gekund. Ik hoop dat er nog een director's cut komt waarbij het einde eens flink onder de loep genomen wordt...

Label: Buena Vista Home Entertainment Releasedatum: 3 mei 2005
Kijkwijzer: Waardering:

Must See!