Boek: ZAK - Burengerucht

ZAK - BurengeruchtWe leven in een multiculturele samenleving. De grote en kleine problemen die we in het dagelijks leven op dat vlak tegenkomen, zijn vaak het onderwerp in onze dagelijkse gesprekken. ZAK neemt in cartoonvorm alle multicultitoestanden onder de loep, en niet altijd met even politiek correcte ogen. Katholieken, protestanten, joden, moslims: allemaal moeten ze het ontgelden in Burengerucht.

ZAK - alias van Jacques Moeraart - tekent in De Volkskrant, De Groene Amsterdammer en De Morgen. Zijn cartoons zijn snedige en vaak cynische commentaren op het moderne leven. Sinds 1997 publiceert hij jaarlijks de ZAK-agenda. Volgens de achterkant van het boekwerkje wordt hij mede daardoor weleens 'het tekenend geweten van deze tijd' genoemd.

Al bladerend, lezend en af en toe gniffelend kom ik er al snel achter dat cartoons over geloofskwesties zo tussendoor wel grappig zijn: een heel boekje vol gaat echter al snel enorm vervelen. Na de zoveelste inkopper over inburgeringscursussen, burka's en moskeeën heb ik het boekje maar even aan de kant gelegd. Dat was misschien niet nodig geweest als de grappen allemaal even sterk waren, maar helaas is dat niet het geval. Slechts een stuk of twintig strips zijn een lach waard, veel ervan vallen in de categorie 'makkelijk, oud en flauw'.

ZAK's stijl mist het extreme van bijvoorbeeld de bekende strips van Kamagurka. Ook spelen maar weinig strips echt in op de actualiteit zoals bijvoorbeeld bij Fokke en Sukke het geval is. Is Burengerucht nu een slecht stripboek? Nee, zeker niet. Zoals gezegd zitten er best een paar leuke vondsten in het boekje verborgen. En 10 euro is ook niet verschrikkelijk veel geld voor 112 bladzijden Belgische multiculturele humor.

Uitgever: Uitgeverij De Harmonie ISBN: 90 6169 770 0 Pagina's: 112