Film: The Amityville Horror

Het begin van de film vertelt in flitsen de gebeurtenissen van 14 november 1974. Ronald DeFeo vermoordt in koelen bloede zijn ouders en zijn vier broertjes en zusjes. Eén voor één knalt hij ze door hun hoofd met een geweer. Later beweert hij tegenover de politie dat 'stemmen' in het huis hem opdroegen de moorden te plegen.

Het huis

Als George en Kathy Lutz ongeveer een jaar later het huis betrekken met hun drie kinderen voel je als toeschouwer natuurlijk al op je klompen aan dat dit nooit een gezellig verhaal kan worden. George (Ryan Reynolds) ziet de eerste nacht al gelijk in een spiegel de geest van een klein meisje en als dochter Chelsea vrienden maakt met Jodie DeFeo, die ook door haar grote broer vermoord werd, is de toon gezet.

Spiegel

Hierna volgen de schrikeffecten elkaar in hoog tempo op, terwijl op de achtergrond een psychologische gezinsoorlog wordt uitgevochten. De jongens Billy en Michael krijgen een steeds grotere hekel aan George, die niet hun 'echte' vader is, en Kathy (Melissa George) doet wanhopig haar best het gezin bijeen te houden. Als George steeds meer bezeten raakt door het kwaad moet vooral Billy het ontgelden.

Na 28 dagen in het huis is George zo onder invloed van het kwaad, dat hij net als Ronald DeFeo het plan opvat zijn gezin te vermoorden. Dit ontaardt in een hevig gevecht tussen hem en de rest van het gezin. Het einde van de film valt een beetje tegen. Het is veel minder horror en veel meer Hollywood dan je zou verwachten van een film als deze. Niets bloedige slachtingen, gewoon een soort van happy end!

De babysitter

Het verhaal van de film vond ik persoonlijk te dunnetjes, zelfs voor een horrorfilm. De spanning zit er echter goed in, de sfeer van de film is duister en je verwacht in iedere spiegel een geest te zien. Zelfs een badkamerscène, voor mij op de een of andere manier altijd enger dan de rest, ontbreekt niet. Een aantal scènes is zelfs behoorlijk smerig (de babysitter-in-de-kast-scène bijvoorbeeld) en dat is de film ook wel aan zijn genre verplicht. Al met al is dit zeker een aardige film voor mensen die houden van zenuwachtige horrorfilms.

Officiële site: The Amityville Horror

Waardering: Release: 21 juli 2005