Boek: Pianospelen voor Dummies

Pianospelen voor Dummies ziet er veelbelovend uit en lijkt een leuke start voor beginnende piano- en keyboardspelers. Dit valt echter een beetje tegen. De schrijver van het boek, componist en arrangeur Blake Neely, vindt zichzelf overduidelijk de leukste thuis en heeft de onbedwingbare neiging dit in iedere alinea te benadrukken. Nu weet ik dat humor een belangrijke eigenschap van de ...voor Dummies-serie is, maar je kunt het ook overdrijven...

Het boek richt zich vooral op mensen die werkelijk niets van muziek en piano's afweten, maar probeert tegelijkertijd wel zoveel mogelijk op muziek- en pianogebied te behandelen. Het resultaat is een oppervlakkige tekst die voor pianisten-in-de-dop her en der te moeilijk is, maar die voor gevorderden verder geen diepgang biedt. Verwacht ook niet dat je na het doorwerken van dit boek een volleerd pianist bent, daarvoor zul je toch echt lesmethodes moeten aanschaffen (of natuurlijk muziekles nemen).

Het meegeleverde cd'tje is overigens een lachertje. Diverse voorbeelden uit het boek zijn met een synthesizer ingespeeld. Wederom aardig voor de absolute beginner, maar mensen die wèl weten hoe een piano werkelijk klinkt kunnen beter een budget-cd'tje met pianodeuntjes uit de bakken van de Kruitvat vissen.

Kortom, als je je hele leven nu al afgevraagd hebt hoe zo'n interessant zwart muziekinstrument met witte en zwarte toetsen heet en hoe dat geinige ding dan werkt, dan is Pianospelen voor Dummies een prima boek voor je. Mensen die echter serieus aan de slag willen, zijn beter uit met serieuze literatuur.

Blake Neely
Pianospelen voor Dummies
Pearson Education Benelux