Film + CD: The Phantom Of The Opera

De soundtrack van The Phantom Of The Opera is uiteraard ook verkrijgbaar. In twee uitvoeringen nog wel. Slechts de soundtrack, of een speciale editie van twee discs met daarop stukjes uit de film zelf. De eerste is feitelijk afdoende voor iemand die de film of musical gewoon mooi vindt. Alle nummers zijn present, inclusief het nieuwe nummer, Learn To Be Lonely. Dat is meteen het minste nummer en valt feitelijk buiten de boot. Gelukkig komt dat nummer pas op het laatst voorbij. Er wordt een stuk minder herhaald, al komt de bekende orgeltune uiteraard in meerdere nummers terug.

The Phantom Of The Opera

Op de zogenaamde Expanded Edition is er meer herhaling. Deze volgt in feite nog meer de gehele film. Het beluisteren ervan brengt zelfs de gehele film weer terug op je netvlies. Dat is wel een onmiskenbare verrijking van de film, de muziek is nu uitgevoerd door een nog groter orkest dan aanwezig in de theaterversie. Een studioversie van de muziek is nog niet zo verkeerd!

The Phantom Of The Opera

Tja, dan wordt de keuze tussen de twee uitvoering toch een stuk lastiger. De één is korter en zal je minder gauw gaan vervelen dan de dubbelaar, omdat er simpelweg minder herhaling in zit. Maar die dubbelaar houdt zich weer beter aan de verhaallijn, wat nog versterkt wordt door de echte stukjes uit de film. Deze laatste is misschien meer voor de echte liefhebber.

Zeker een aanrader, ook voor diegenen die een echte musical echt niet trekken. Op het grote doek is alles lekker cheesy gebracht, lekker overdreven en dramatisch. Close-ups verduidelijken het verhaal en ook het gelui dis ten allen tijden perfect. Kippenvel. Neem je vriendin mee uit en laat jezelf stiekem meevoeren door de overweldigende muziek en geniet van de beeldschone Emmy.

The Phantom Of The Opera krijgt als cijfer een 8.
The Phantom Of The Opera

GenreMusical