Wat gebeurde er deze week - Week 22

Australië

Waar andere westerse landen langzaam overstag gaan, heeft de conservatieve regering van Australië besloten stappen te ondernemen om het homohuwelijk in de ban te doen. Premier John Howard heeft verklaard dat zijn regering de huwelijkswetgeving zo zal aanpassen, dat het huwelijk als 'een unie tussen man en vrouw' zal worden gedefinieerd. De verwachting is dat Howard voldoende steun zal hebben in het parlement om de voorgenomen wetswijziging te kunnen aannemen. Naast de aanpassing van de huwelijksstatus wil de Australische regering met deze wetsvoorstellen ook de adoptie van kinderen in het buitenland door homoseksuele stellen gaan verbieden.

Frankrijk

In Parijs is afgelopen maandag het jaarlijkse Grand Slam-toernooi Roland Garros van start gegaan. Het kampioenschap kon al gelijk rekenen op het verlies van de nodige toppers. Zo gingen in de eerste week onder andere Henin-Hardenne, Roddick, Agassi, Federer en titelverdediger Ferero onderuit. Ook het Nederlandse kamp sloot de eerste week treurig af. Martin Verkerk, vorig jaar nog verliezend finalist, moest in de derde ronde de overwinning afstaan aan de Australiër Hewitt. Eerder al waren de overige Nederlanders naar huis gestuurd. Het toernooi gaat volgende week zijn tweede en laatste speelweek in, en zal respectievelijk zaterdag en zondag de finale van het dames- en herenenkelspel genieten.

Amerika

De twee oprichters van filmstudio Miramax hebben de rechten van de omstreden documentaire 'Fahrenheit 9/11' van filmmaker Michael Moore gekocht. De twee waren ook de producenten van de documentaire die gaat over de betrokkenheid van de familie Bush bij de ramp op 11 september 2001. Door de koop zal de film binnenkort toch in de Verenigde Staten te zien zijn. Moederbedrijf Walt Disney van Miramax wilde de film niet uitbrengen. Doordat de rechten nu in privé-handen zijn, kan dat toch. De documentaire won onlangs de Gouden Palm in Cannes. Waarschijnlijk komt de film komende zomer nog in de bioscopen.