Theater: Aluin - Putlucht

Het laatste uur heeft geslagen voor het mannelijke geslacht. De wereld is de laatste 10.000 jaar ingrijpend veranderd, maar het is veel mannen niet gelukt om met de tijd mee te gaan. Vrouwen krijgen de overhand en het 'sterke geslacht' staat in zijn hemd, zeker nu het de broek niet meer aanheeft. Mannen worden nutteloos: zelfs voor de voortplanting zijn ze binnenkort niet meer nodig.

Maar dit alles niet zonder slag of stoot! De jongens van Aluin springen in het harnas en trekken voor de tweede maal ten strijde in wat ze noemen 'een reddingsplan voor de moderne man'. Maar is het mannendom nog te redden? De drie vragen het zich openlijk af in een theatervoorstelling vol seksisme, humor en transformaties. Ieder voor zich onderwerpen die in voorstellingen van Aluin niet vreemd zijn. Semi-zware onderdelen worden altijd met de nodige lichtheid en ironie verbeeld, zonder hierbij de achterliggende gedachte te vergeten. Putlucht is hierbij geen uitzondering, maar op een diepgang van oplossende aard moet niet worden gerekend. De toenemende overbodigheid van de man wordt door middel van veel verschillende sketches met komische en vaak zelfspottende inhoud op een grappige manier geportretteerd. Soms draven ze hierin iets te ver door, waarbij de drie Aluin-afgevaardigden Arend Brandligt, Dennis Coenen en Marcel Roelfsema de kern een beetje loslaten en te ver afdwalen. Maar gevoel voor timing laat zich niet kisten; saaie momenten zijn schaars in een avond vol grappen over de tekortkomingen van de man. Lachen om de twijfel van tevergeefs zichzelf zoekende mannen. Niks is zo vermakelijk als leedvermaak.

Putlucht was in 2003 een dusdanig succes dat werd besloten Nederland te verblijden met een reprisetour. Het grootste gedeelte zit er, met nog twee voorstellingen voor de boeg, inmiddels al weer op. Toneelgezelschap Aluin zal vanaf eind maart 2005, zij het in een nieuwe opstelling, de theaters weer onveilig maken met een nieuwe vertolking van het klassieke verhaal over Antonius en Cleopatra.

Resterend speelschema:
3 december: Bommersheuf Zevenaar (0316-524477)
4 december: Theater Kikker Utrecht (030-2319666) - uitverkocht