Theater Review: Dogtroep in Leidsche Rijn

Na mijn emmertje op een lopende band leeg gegooid te hebben, neem ik plaats in vak C van de tribune. De zon gaat onder achter een zandheuvel en een man raakt steeds verder bedolven onder het zand dat aan de andere kant van de lopende band afvalt, op zijn hoofd. Alleen dit beeld is al mooi. Als iedereen zit, kan het spektakel beginnen.

Mooie, grappige beelden wisselen elkaar af in deze voorstelling van Dogtroep. Een indiaan kijkt vanaf een heuvel over de zandvlakte. In de verte komt een vrachtwagen aan met zijn radio hard aan, of lijkt dat maar zo? Een Romein komt aanfietsen, waarna zijn fiets wordt gejat. Een boerin komt vanuit de grond naar boven en begint zich om te kleden. Een bouwvakker slaat paaltjes in de grond en schrijft zijn naam met urine in het zand. Allerlei associaties die bovenkomen bij deze bouwlocatie zijn verwerkt in de voorstelling. De mensen van Dogtroep hebben buitengewoon goed nagedacht over de impact van de verandering van het landschap als er een woonwijk gebouwd wordt en over alle figuren die daarbij horen. De boerin en de Romein als vertegenwoordigers van het verleden, de bouwvakker van het heden en de hoer voor de toekomst.

Er mist volgens mij wel iets in deze voorstelling. In de workshop werd door Lies nog uitgelegd dat de laatste stap bij Dogtroep het bijeenbrengen van alle afzonderlijke beelden en ideeën is en dat er dan een verhaal ontstaat. Maar het lijkt hier wel bij mooie beelden en ideeën te zijn gebleven. De boerin maakt zich wel kwaad over de vernieuwingen, maar echt overtuigend is het niet. Alles gaat gewoon maar zijn beloop en langzaam worden er steeds meer onderdelen van een nieuwe woonwijk zichtbaar. Zonder duidelijke climax gaat de voorstelling als een nachtkaars uit.

Toch is het wel de moeite waard om te gaan kijken naar deze voorstelling. Vergelijk het met Matrix reloaded: daar moet je ook niet naartoe gaan vanwege het verhaal. De effecten en trucs die Dogtroep uit de kast haalt zijn zeer de moeite waard. De absurde beelden in combinatie met de muziek maken het tot een uur theater dat een blijvende indruk achterlaat.

Nog een tip voor als je gaat: trek oude schoenen aan en neem een dikke trui mee!

De voorstelling is nog t/m 26 juli te zien. (t/m 12 juli al uitverkocht). Vanaf Utrecht CS rijden er iedere dag pendelbussen naar de locatie en weer terug na afloop. Meer informatie: www.dogtroep.nl

Fotografie: Maurice Boyer