Boek: Dean Koontz - Tijd van Leven

Jimmy Tock wordt geboren op de avond dat zijn grootvader sterft. Vlak voor zijn dood schiet de oude man plotseling rechtop en doet een voorspelling: zijn kleinzoon wachten vijf donkere dagen, waarop verschrikkelijke dingen zullen gebeuren - als hij twintig, drieëntwintig, achtentwintig, negentwintig en dertig is. Jimmy's vader schrijft de data op, al denkt hij dat de stervende man alleen maar wat ijlt. Als even later echter blijkt dat hij zowel het geboortegewicht als de geboortetijd juist heeft voorspeld, is hij niet meer zo zeker van zijn zaak.

Het boek vertelt over het leven van Jimmy en die vijf verschrikkelijke dagen, die in zijn leven centraal staan. Wat er op die dagen precies gebeurt, ga ik verder niet verklappen - dat zou zonde zijn voor de mensen die het nog willen gaan lezen - maar het is gelukkig niet alleen maar narigheid wat de klok slaat.

Tijd van leven is geschreven in de ik-vorm (met Jimmy als ik-persoon) en leest - zoals je van Koontz mag verwachten - als een trein. Ik had moeite om het boek weg te leggen, zo graag wilde ik weten wat er met Jimmy zou gebeuren op de volgende verschrikkelijke dag. Meer ook dan bij Gegrepen kon ik me identificeren met de personages en leefde ik met ze mee. Misschien heeft het onderwerp van het boek daar iets mee te maken; ik vind een buitenaardse invasie nog steeds een stuk minder waarschijnlijk dan wat er met Jimmy Tock gebeurt. Hoe dan ook: Koontz schrijft nu eenmaal fictie en ook Tijd van Leven moet je met een flinke korrel zout nemen.

Ik vind het wel een beetje jammer dat er op de cover van Koontz-boeken altijd maar 'de internationale bestseller' staat. Bij mij werkt dat soort zinnetjes altijd averechts. Als de massa het goed vindt, dan zal het wel pulp zijn. Na het lezen van Tijd van Leven kan ik niet zeggen dat ik het pulp vind, maar je moet ook geen ingewikkelde, intelligent in elkaar gestoken literatuur verwachten. Dit is gewoon pure ontspanning.

Kortom, Tijd van Leven is er weer één in de categorie: lekker-weglees-boek dat je niet al te serieus moet nemen. In zijn genre is het zeker een aanrader. Ik vond deze leuker dan Gegrepen, en heb wat boeken van Koontz betreft nu echt de smaak te pakken.

Uitgever: Luitingh ISBN: 9024551757 Pagina's: 350 Waardering: