Game Review: Colin McRae Rally 3

Colin McRae Rally is hét rally spel voor de PC en aangezien de concurrentie niet bepaald moordend is zal dat voorlopig wel zo blijven.

Het hoofdmenu is nog wat moderner geworden en ziet er goed uit. Het bijbehorende trendy muziekje maakt de sfeer compleet.

Misschien wel het grootste pluspunt, het geheim van het succes van Colin McRae Rally, is de gameplay. Het rondscheuren door zand, gravel of gewoon over het asfalt is een ervaring op zich.

In deze nieuwe versie van Colin McRae Rally is het besturen van je auto met het toetsenbord een stuk aangenamer. Helemaal perfect is het nog steeds niet, de echte die-hard heeft uiteraard een stuur met pedalen en kan zo gas en rem doseren. Met een toetsenbord is het altijd vol gas of niks en daardoor kom je nog weleens wat te hard door een bocht zetten.

De auto's

Colin McRae's toenmalige auto (hij rijdt inmiddels voor Citroën), de Ford Focus RS WRC 02, speelt de hoofdrol in deze editie van het spel. Speel je Championship mode, dan is er geen keuze mogelijk, het is de Focus of niks. Speel je echter de Stages mode, dan kun je naast de Focus nog kiezen uit één van de volgende auto's:

  • Mitsubishi Lancer Evo VII

  • Citroen Xsara Kit Car

  • Subaru Impreza WRX (44S)

  • Ford Puma Rally Car

  • Fiat Punto Rally Car

  • Citroën Saxo Kit Car

  • MG ZR Rally Car


  • Ook zijn er bonus-auto's te verdienen, als je kampioenschappen uitrijdt en de snelste tijd neerzet.

    De Championship en Stages mode zijn overigens de enige twee single player modi. Multiplayer opties zijn, zoals in het vorige deel, in beperkte mate aanwezig. Het is helaas nog steeds niet mogelijk om via een tegenstander te zoeken op internet, een groot gemis als je het mij vraagt.

    Realisme

    Zoals ik hierboven al zei is het makkelijker om CMR 3 met het toetsenbord te spelen. Alles lijkt ook een stuk sneller te gaan dan in CMR 2. Dat dit nadelen heeft moge duidelijk zijn. Ram je bijvoorbeeld met je Focus in volle vaart tegen een boom, dan sta je stil en kunt meteen weer verder rijden. Een lekkere botsing? Helaas.

    Daarentegen is over een hoop andere dingen wél goed nagedacht. Als je maar vaak genoeg tegen diezelfde (of een andere) boom rijdt, gaat je auto namelijk wel degelijk stuk. En dat de auto stuk gaat merk je dan weer aan hoe je auto rijdt. Ook het verschil tussen zand of asfalt is duidelijk te merken onder het rijden. Kies je bovendien voor een camerastandpunt buiten de auto, dan zul je zien dat je hele auto langzaam onder het stof verdwijnt.

    Ook kun je je helemaal uitleven op je auto. Bijna alles dat je je kunt bedenken, van vering, banden, rembalans en ga zo maar door, alles is instelbaar. Niet voor rookies!