Boek Review: De nadagen van Gerard Reve

Ad Fransen is in 2001 een jaar lang regelmatig te gast geweest bij Gerard Reve (Wolf) en zijn partner Joop Schafthuizen (Matroos Vos) in het Belgische Machelen. In dit jaar werd Reve de Grote Prijs der Nederlandse Letteren toegekend. Echter het was ook het jaar waarin de partner van Reve, Joop Schafthuizen verwikkeld raakte bij een zedenschandaal. In het boek beschrijft Ad Fransen het langzame geestelijke verval van één van Nederlands grootste schrijvers. Hij beschrijft de trouw en steun die Schafthuizen Reve biedt en de angst die de nabije toekomst zal brengen.

Ad Fransen doet dit op een integere en liefdevolle manier daarbij ondersteund door prachtige foto's van Martijn van de Griendt die Gerard Reve tonen op zijn kwetsbaarst. Tussen de regels door komt af en toe de oude vileine Gerard Reve nog tot leven en komt het gevoel van vroeger, toen Reve nog een provocerende schrijver, was naar boven. In het boek zijn ook enkele romanaanzetten opgenomen die ook aanzetten tot triestheid omdat je na het lezen van "De nadagen........" weet dat er van Gerard Reve nooit meer een roman zal verschijnen. Gerard Reve in zijn nadagen, een man om te koesteren.

Wat teleurstellend is aan "De nadagen van Gerard Reve" is het minieme aantal bladzijdes wat het boekje heeft, slechts 79 bladzijdes lang is het kijkje dat Ad Fransen ons gunt in de herfst van Reve. Het is natuurlijk geen biografie maar wel zo biografisch dat ik me afvraag of Ad Fransen er niet meer van had kunnen maken, of beter, meer van had moeten maken, want Reve verdient zoveel meer ook al is dit boek een pareltje.

De nadagen van Gerard Reve-Ad Fransen
Uitgeverij Podium
79 bladzijdes