Balan Wonderworld
Vorig jaar kwam er een kleurrijke, maar wel onduidelijke trailer van een nieuwe game: Balan Wonderworld. De game wordt gemaakt door Yuji Naka en Naoto Ohshima, de makers van Sonic en Nights into Dreams. Dat is wel terug te zien, Balan, een Mad Hatter-achtige figuur, heeft veel weg van Nights. Gelukkig heeft Square Enix een demo van Balan Wonderworld uitgebracht, zodat iedereen met eigen ogen kan zien wat we mogen verwachten.
De demo is in ieder geval niet gekort op introductie, Balan Wonderworld begint met een uitgebreid filmpje. Er wordt alleen niets gezegd en afgaande op wat we zien ga ik er vanuit dat twee kinderen een stukje hart zijn kwijtgeraakt door een entiteit en dat Balan ze naar een kleurrijke wereld brengt waar ze de entiteit en alle volgelingen kunnen bevechten om zo hun stukken hart weer te vinden.
Je begint in een soort hub waar allerlei kleurrijke beestjes rondhuppelen. Wereld 1, 4 en 6 zijn opengezet in de demo, maar alleen de eerste wereld is beschikbaar vanaf het begin. Logisch, want die wereld is ook een tutorial. Het thema daar is het boerenland. Een boer is zijn mais aan het oogsten, maar de entiteit gooit een tornado op zijn land en dat gaat natuurlijk niet goed.
Zo gauw je de wereld in stapt is het een grote grafische zuurstok in alle kleuren van de regenboog. Pompoenen op de grond, enorme maiskolven door de lucht en er zijn een soort Tasmaanse Duivels die eigenlijk niets doen, behalve heel hard ronddraaien. Er zijn ook andere wezens en iedereen is aan het dansen en weet ik wat meer. De zoetigheid spat dus van je scherm. Het doel: een hartstukje ligt op het eind van dit platformer-level en daar moet je zien te komen door te springen, wat knoppen in te drukken om deuren te openen en dat was het wel.
Je personage heeft maar een actie: springen. En niet eens zo hoog. Onderweg vind je allerlei kostuums die je een bijzondere kracht geven. Zo krijg je in het begin al het kostuum van een Tasmaanse duivel. Hierdoor kun je erg snel draaiend springen en bepaalde blokken slopen om zo op anders onbereikbare plekken te komen. Niet veel later is er een kangoeroe-pakje waarmee je beter kunt springen en wat langer in de lucht kan blijven om over anders niet te halen kliffen te komen. En ja, op al die lastige plekken liggen collectibles.
Er zijn beeldjes van Balan te verzamelen, die je nieuwe werelden laten openen. Er zijn ook gouden hoeden van Balan te vinden, daarmee open je een minigame waar het vooral draait om timing om meer gems te krijgen. En er liggen her en der sleutels, waarmee je kostuum-blokken kunt openen om nieuwe krachten te krijgen. Word je geraakt door een vijand dan verlies je jouw kostuum en wordt een van de overige twee reserve-pakjes aangetrokken. Ben je ze allemaal kwijt, dan kun je alleen maar basic springen en zul je waarschijnlijk vrij snel een pakje willen vinden.
De kostuums moeten de manier worden om Balan Wonderworld een unieke platformer te maken. Om het niet al te makkelijk te maken kun je maar drie kostuums meenemen op je avontuur. Daartussen kun je switchen. Pak je een ander op en heb je er al drie, dan zul je dus een kostuum weg moeten doen. Je zult keuzes moeten maken. Sommige kostuums zijn ideaal om te vechten, zoals een draakje dat vuurspuwt, een ander is meer om verder te komen, zoals het zwevende schaapkostuum. Een leuker kostuum dat wat combineert is de luchtacrobaat, waarmee je makkelijker in de lucht beweegt, maar ook kunt locken op vijanden om ze met een rotschop het scherm uit te krijgen.
Balan Wonderworld - Schaap (Foto: Square Enix)
Het platformen in de demo van Balan Wonderworld blijft alleen vrij eenvoudig. Nu kan ik me dat in wereld 1 nog voorstellen, want ja, daar leer je de gameplay van het spel. In wereld 4 begin je op een plek waar grote turbines omhoog blazen. Er ligt een sleutel en een kostuumblok met daarin een schaapkostuum. Als je daarin verandert word je vederlicht en kun je zo zwevend verder komen. Het is allemaal geen rocket science, en echt moeilijk puzzelen wordt het niet. Ik hoop nog echt op levels waarbij je moeite moet doen bij een sleutel en kostuum te komen, of dat je twee paden op kunt, maar voor elk pad wel een keuze moet maken tussen kostuums.
Het is in ieder geval onnodig in de demo, maar je krijgt nog hulp ook nog in Balan Wonderworld. Er zijn wat schattige wezentjes, Tims genaamd, die je helpen bij het aanwijzen van geheimen of een gem uit de omgeving naar je toe dragen. In de hub kun je ze sterker maken door de juiste kleur gems te voeden. Ze helpen zelfs mee met het vechten, als je dat nodig zou hebben. Ik zou niet weten hoe in deze demo, het 'lastigste' gevecht was een bossfight en dat is zo’n typische drie-keer-een-kunstje-flikken-en-klaar gevecht.
De demo van Balan Wonderworld laat vooral zien dat de makers erg creatief met graphics en kostuums bezig zijn. Qua platformen en moeilijkheidsgraad ben ik nog niet erg overtuigd. De ‘puzzels’ zijn erg eenvoudig, het betere springwerk ben ik nog niet tegengekomen en de bossfight geeft mij ook niet echt een voldaan gevoel. Er zitten stuk voor stuk allemaal leuke elementen in de game, maar ik moet het nog bij elkaar zien komen in de levels. Bijvoorbeeld levels waar je echt bezig moet zijn om een kostuum vrij te spelen in plaats van een sleutel direct naast het kostuumblok en dat soort dingen. Het is maar een demo die vooral dient als tutorial voor kostuums, dus ik hoop eigenlijk een briljant leveldesign te zien in de volledige game. Balan Wonderworld komt 26 maart uit op PlayStation 4, PlatStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc.