FIFA 14
Een bal is rond, zou je zeggen. Volgens EA Sports is er elk jaar weer wat te verbeteren aan die bal. Zo ook dit jaar.
De deurbel gaat, een gil van de vrouw des huizes. Zalando? Nee, ze beseft dat er vanaf nu elke avond voetbal op televisie is, want de previewversie van FIFA 14 wordt bezorgd. Volgens EA is deze versie 95% af. De laatste transfers, bugfixes, dat is wat we missen. In ieder geval is er geen mogelijkheid om online te spelen, dus er is wel meer dan 5% niet te gebruiken van deze versie. FIFA Ultimate Team werkt bijvoorbeeld niet. Gelukkig blijft er genoeg over om wel uit te proberen.
Maar voordat er aan een seizoen begonnen wordt, een kick off. Want we willen natuurlijk wel eerst zien wat er allemaal veranderd is in FIFA 14 aan de besturing en gameplay. Vanaf de aftrap merk je het al: de bal doet raar. Of beter gezegd, realistisch. Het is niet meer die perfecte bal met de altijd ideale lijn en stuiterhoek, maar een bal die reageert op jouw voet. De kracht van het trappen, met welk effect, het maakt allemaal uit.
Door die balfysica nemen spelers de bal ook niet meer loepzuiver aan, maar naar gelang de kwaliteiten van de speler kunnen ze de bal beter aannemen of sneller onder controle krijgen. Heb je dus een matige aanvaller, dan kan het zo gebeuren dat de verdediger van de andere partij de bal alsnog te pakken kan krijgen omdat de aanvaller de gepaste bal niet op tijd onder controle heeft. Dit gebeurt ook bij een dribbel: goede spelers maken duidelijk het verschil ten opzichte van minder goede spelers. Al sprintend dribbelen is mogelijk, inclusief kap- en draaibewegingen om zo je tegenstander op het verkeerde been te zetten.
Na een paar potjes spelen wordt het duidelijk: FIFA 14 is werken geblazen. Het lijkt allemaal iets slomer te gaan, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat je veel meer duels hebt. De mogelijkheden nodigen daar ook naar uit en het geeft je uiteindelijk meer voldoening om te scoren. Spelers bewegen realisitischer en bewegingen als wenden, keren, kappen en van tempo of richting wisselen zijn eenvoudig uit te voeren. Maar vooral het afschermen van de bal is enorm uitgebreid. In FIFA 14 kun je met je lichaam de bal van de tegenstander afhouden, wat leuke duels oplevert.
Een opvallende wijziging zit in de AI van je teamgenoten. Aanvallend zoeken ze veel meer de bal op en proberen ze meer vrij te lopen van hun verdediger. In vorige versies stonden ze nogal stil als ze een bal toegespeeld kregen, maar nu rennen ze al naar de bal toe, of proberen zelfs vrij naar voren te sprinten, om zo hun mannetje kwijt te raken. In de verdediging voelde je je in vorige delen nog alleen, maar in FIFA 14 werkt de verdediging ook als team. Ze zien een aanvaller vrij lopen, ze zien de kansen die de aanvaller zou kunnen krijgen en ze reageren er actief op door dat gat dicht te lopen.
FIFA 14 is grafisch misschien weinig indrukwekkender dan zijn voorganger, onder water is er toch weer meer realisme toegevoegd. Dus ja, in deze current-gen versie zie je nog steeds het matige publiek, is het grasveld door Rob Verlinden onderhouden en zien de spelers er nog steeds zo uit als een paar jaar terug. Maar dat maakt allemaal geen fluit uit als je in de allerlaatste minuut in de verlenging scoort uit een vrije trap met een zwabberbal van Cristiano Ronaldo. Met meer dan 30 competities, 600 clubs en 16.000 voetballers pakt FIFA 14 het weer groots aan. De current-gen versie laat in ieder geval zien dat EA Sports ook dit jaar weer de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd om lat weer hoger te leggen voor concurrentie en vooral zichzelf. What's next?