Heineken krijgt dwangsom vanwege statiegeldblikjes

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Heineken een dwangsom opgelegd van 15 cent per blikje, tot een maximum van 1 miljoen euro, omdat het bedrijf blikjes zonder statiegeldlogo produceert. Sinds 1 april zijn producenten verplicht om enkel blikjes met statiegeldlogo te maken en verkopen. Heineken heeft eerder aangegeven stapsgewijs over te willen gaan op het maken van statiegeldblikjes, maar de ILT vindt dit te lang duren.

De ILT gaf Heineken tot zaterdag de tijd om de processen te veranderen, maar de brouwer voldeed hier niet aan. Heineken stelt meer tijd nodig te hebben voor de omschakeling.

Grolsch, dat ook blikjes zonder statiegeldlogo produceert, heeft geen dwangsom opgelegd gekregen omdat het bedrijf kon aantonen dat er vanaf vrijdag wel blikjes met statiegeldlogo in omloop zouden komen.

Er zijn overigens ook blikjes in omloop waar wel statiegeld op zit, maar waar geen statiegeldlogo op is afgedrukt. Dit kan volgens de inspectie voor verwarring zorgen bij klanten, en wordt onderzocht. Ontbreken van het statiegeldlogo geldt ook als een overtreding. Om welke bedrijven het hierbij gaat is niet bekendgemaakt.