FOK!toen: Unreal Tournament

Helaas is de Unreal Tournament-serie de laatste paar jaar vrij dood. Het is alweer tien jaar geleden dat Unreal Tournament 2004 uitkwam, naar mijn mening de laatste écht geslaagde UT. De Unreal-games hebben een grote stempel gedruk op de gamesindustrie.

Unreal 1998

Het begon allemaal in 1995 met de ontwikkeling van Unreal. Drie jaar later, in 1998, kwam de game uit en het was een groot succes. Met name de engine achter het spel werd geprezen. Het spel was grafisch erg goed en vooral de sfeer was uitstekend. Ook de multiplayermodus (met bots) was een van de sterke punten.

Na de E3 van 1998, Unreal was dus net uitgegeven, zaten Mark Rein, Cliff Bleszinski, Tim Sweeney en nog een aantal medewerkers van Epic Games in een hotelkamer om te bespreken wat ze moesten doen na Unreal. Ze besloten een add-on pack te maken met een focus op online multiplayer met bots. Dit zou uiteindelijk Unreal Tournament worden.

Unreal Tournament

Een jaar later was Unreal Tournament een feit. Het draaide volledig om competitieve multiplayer, maar kon ook solo gespeeld worden met bots. De game had uiteraard verschillende gamemodi, van Team Deathmatch en Capture The Flag tot het erg tactische Assault. Cliff Bleszinski zei hierover later: "Het moment, voor mij, dat ik besefte dat we goud in handen hadden, was met de originele Assault-modus. Niemand had tot dan toe zulke gevechten op die schaal gemaakt."

Unreal Tournament had ook nog eens de onmiskenbare announcer. Wie kent het niet: "Killing spree! Headshot! M-m-m-m-monster kill! Unstoppable!" Deze announcer werd zelfs meerdere keren als mod toegepast, ondere andere in Counter-Strike en Call of Duty zijn de geluiden af en toe nog te horen in multiplayerservers.

Bij Unreal Tournament hebben mods altijd een grote rol gespeeld. De game werd geleverd met de tools waarmee het spel zelf ook gemaakt was en op die manier werden er veel extra maps en scenario's gemaakt, waardoor er ontzettend veel keus was voor de speler. Dit heeft zeker bijgedragen aan het succes van de serie.

Ruim drie jaar na de release van Unreal Tournament, we hebben het over eind september 2002, kwam de opvolger van de game uit: Unreal Tournament 2003. UT2003 was gebaseerd op de code voor Unreal Championship, dat uitkwam op de Xbox. Hoewel de 2003-versie aanvankelijk vrij populair was, nam de populariteit al snel af. Over het algemeen vonden de spelers het origineel uit 1999 gewoonweg leuker en fijner.

Epic Games wist dat er iets moest veranderen wilden ze het succes van de originele UT evenaren of zelfs overstijgen. Unreal Tournament 2004 zag in maart 2004 het levenslicht en had die veranderingen gekregen. Voor het eerst in de reeks konden spelers losgaan met voertuigen. De nieuwe gametype Onslaught, dat een sterke nadruk had op voertuigen, was een groot succes en ook de terugkeer van de Assault-modus werd door de fans zeer gewaardeerd. Opvallend was ook het aantal maps: de game telt maar liefst 121 officiële maps! Ongeveer de helft van de maps komen uit UT2003, de rest is nieuw. Dat is weer eens wat anders dan de hoeveelheid maps die hedendaagse shooters vaak hebben...

Later kwam Unreal Tournament 3 nog uit, maar dat heeft nooit de populariteit kunnen benaderen van zijn voorgangers. Met name de singleplayermodus was voor veel fans een teleurstelling.

Sindsdien is het eigenlijk erg stil rond de Unreal Tournament-reeks. Vorige zomer ging er nog het gerucht dat Unreal Tournament 2015 uit zou komen, maar daar is niets meer over op het web verschenen.

Tegenwoordig houdt Epic Games zich nog steeds bezig met het ontwikkelen van games, maar natuurlijk ook met hun Unreal Engines, waarmee andere ontwikkelaars games maken. Unreal Engine 3 is een van meestgebruikte engines van de afgelopen tien jaar. Van Borderlands 2 tot Dishonored en van Mirror's Edge tot Mass Effect: ze zijn allemaal gemaakt op basis van Unreal Engine 3. De opvolger, Unreal Engine 4 is al in ontwikkeling vanaf 2003 (!). Tim Sweeney, oprichter en technisch directeur van Epic Games is hiervoor persoonlijk verantwoordelijk. Als er op basis van Unreal Engine 4 net zoveel toffe games uitkomen als op basis van Unreal Engine 3, hoeven gamers zich voorlopig nog niet te vervelen.