Materieel niet hoofdoorzaak winterchaos spoor

De problemen op het spoor afgelopen winter zijn vooral veroorzaakt door onvoldoende bijsturing van de treindienst en een gebrek aan heldere communicatie over beslissingen. Er waren weliswaar ook problemen met het materieel, maar die waren niet de oorzaak van de chaos. Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor van 3 februari.

Ook het 'ondermijnen van routinematig handelen' door nieuwe en complexe wintermaatregelen zorgde ervoor dat de situatie uit de hand liep. Volgens demissionair minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) moeten medewerkers juist in de hectiek van winterse dagen kunnen terugvallen op hun routine.

De NS en spoorbeheerder Prorail gaan maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat nieuwe problemen komende winter uitblijven. Het gaat niet om meer specifieke wintermaatregelen, maar om een 'fundamentele verbetering op alle aspecten', schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer.

Schultz heeft de NS en Prorail gevraagd de komende jaren te kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Zo moeten de bedrijven komende winter bij winters weer eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling.

De minister wil in september de nieuwe procedures van de NS en Prorail zien.


Materieel niet hoofdoorzaak winterchaos spoor (Foto: Novum)