'Call of Duty nog geen volwaardig merk'

De Call of Duty-franchise heeft inmiddels meer geld opgeleverd dan andere grote franchises als Star Wars of Lord of the Rings, maar verliest op het gebied van merk. Men heeft moeite om in het genre oorlogsshooters de verschillende games te onderscheiden van elkaar.

Vorige week verscheen Call of Duty Modern Warfare 3 en dit was de meest succesvolle medialaunch aller tijden. In slechts vijf dagen tijd bracht de titel ruim 750 miljoen dollar op en in 24 uur werden er meer dan 6,5 miljoen exemplaren van de game verkocht in enkel de VS en Engeland.

De totale verkopen van de Call of Duty-franchise overtreffen die van de wereldwijde boxoffice resultaten van Star Wars en Lord of the Rings en in Engeland brengen de eerste weekenden van Call of Duty-games meer op dan alle acht de Harry Potter-films samen.

Toch zegt Stephen Cheliotis, voorzitter van het Britse SuperBrands en Coolbrands en hoofd van The Center for Brand Analysis, dat Call of Duty niet op kan tegen de grote namen in de filmindustrie. Volgens Cheliotis lijken alle games in het genre van Call of Duty teveel op elkaar. Het verschil met bijvoorbeeld Battlefield 3 is simpelweg te klein om ze als zodanig te herkennen.

Een franchise als Star Wars, Lord of the Rings of Harry Potter heeft een geheel eigen stijl en vrijwel iedereen herkent de betreffende films als zijnde een film van die franchise.

De enige die geen probleem zou hebben met het herkennen van een Battlefield 3 of Modern Warfare 3 is de hardcore gamer en die groep is simpelweg te klein. De beide merken zijn daardoor veel minder sterk dan die van een Star Wars.

Als Cheliotis gevraagd zou worden om Call of Duty te analyseren zou hij zich richten op twee gebieden binnen het merk. De serie zou zich bijvoorbeeld kunnen richten op de activiteiten van MI5 zodat men weet: Call of Duty gaat over MI5. Nu is het te willekeurig, de ene keer speel je als Amerikaan terwijl je de andere keer als Rus speelt.

Cheliotis heeft ook nog een andere tip voor Activision. Ze moeten niet gaan proberen om de game voor iedereen geschikt te maken. Dat zal negatief uitpakken. Je moet duidelijk weten wat je doelgroep is, ook al is deze zo enorm groot als bij Call of Duty. De trouwe fans moet je niet uit het oog verliezen om enkel maar de doelgroep uit te breiden.

In de gamesindustrie is het heel lastig om merken te creëren die herkenbaar zijn en blijven. Je hebt Super Mario (Nintendo) en Sonic (SEGA) en daar blijft het een beetje bij. De rest is vooral een tijdelijk topmerk welke vervolgens weer snel afbrokkelt.