YouTube twee miljard hits per dag

Het is vandaag vijf jaar geleden dat de bètaversie van YouTube voor het eerst online stond - en het succes overtreft alle verwachtingen. Negen maanden geleden had de site nog één miljard hits per dag. Inmiddels is dat aantal verdubbeld.

"Ik zie grote mogelijkheden op de markt voor online video's en wij willen onszelf als leider daarin opstellen", vertelt medeoprichter Chad Hurley. "We vormen een podium en geven iedereen op de wereld een kans mee te doen, door een oplossing te creeëren voor niet alleen het uploaden van video's, maar ook voor het zoeken en delen daarvan."

Hurley zegt tevreden te zijn met het succes, maar ziet vooral veel groeimogelijkheden. "Gemiddeld kijken mensen een kwartiertje per dag op de site, terwijl ze vijf uur achter de televisie zitten." YouTube werd in 2006 voor 1,65 miljard dollar gekocht door Google. Kenners van de industrie stellen dan ook dat YouTube wel eens een onderdeel zou kunnen worden van Google's ‘mediawolk', waarmee het voor gebruikers mogelijk is allerlei vormen van gedigitaliseerde content te verkrijgen.

Ryan Lawler van de videosite NewTeeVee.com zegt dat YouTube de komende jaren flink zou kunnen gaan veranderen. "We zullen YouTube op meer apparaten gaan tegenkomen en de site zal meer gebruikt gaan worden voor live streaming. Er zijn goede mogelijkheden voor YouTube om een traditionele verspreider van programma's te worden, zoals televisiekanalen dat nu doen. De site heeft een aandeel van veertig procent in de online videomarkt van de VS, dus daar liggen nog veel mogelijkheden."

Hoewel de site al jaren moeite heeft met winst maken, zeggen analytici dat 2010 het jaar van YouTube zou kunnen worden. De grootste problemen vormen piraterij en dat wat de site zo groot heeft gemaakt: de uploads van de gewone user. Veel adverteerders zijn bang dat hun advertenties door YouTube gelinkt worden aan video's die het publiek schokken of beledigen. Hurley: "We willen natuurlijk met iedereen werken en laten zien dat we alle niveau's aankunnen. We proberen mogelijkheden voor iedereen te creeëren. Het gaat niet alleen maar om deals met grote bedrijven sluiten."