Massale terugroepactie Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn roept consumenten op hun oude Bonuskaart in te leveren. Dat kan vanaf vandaag bij elk van de 850 vestigingen. Het gaat om Bonuskaarten die sinds 1997 zijn uitgegeven. Dit type Bonuskaart is herkenbaar aan het blauwe uiterlijk met het AH-logo in de linkerbovenhoek en in de rechterbovenhoek het woord 'Bonus'. Op de achterzijde van de kaart staat een streepjescode vermeld. Ook de zogenaamde 'sleutelboskaarten' vallen onder de terugroepactie.

Gebruik van de oude kaart kan leiden tot economische schade voor de consument. Met de nieuwe kaart zou dat probleem tot het verleden moeten behoren. De directie van AH raadt het gebruik van de oude kaart dan ook ten strengste af.

Het gaat om de grootste terugroepactie in de geschiedenis van de Nederlandse supermarktsector. "Er zijn miljoenen oude Bonuskaarten in omloop. We hebben dan ook bewust geen termijn gesteld waarbinnen de oude kaart moet zijn ingeleverd", aldus Cees van Vliet, directeur Winkels en Distributie. "Oude kaarten zullen nog blijven werken tot 6 januari 2014."

Klanten die hun oude kaart inleveren aan de kassa of bij de servicebalie, krijgen per direct een nieuwe, verbeterde versie mee. Met de nieuwe Bonuskaart is de consument veel voordeliger uit. De directie van de Zaanse grootgrutter heeft toegezegd dat er voldoende nieuwe Bonuskaarten op voorraad zullen zijn voor iedereen.

Frits van Eerd (Jumbo Supermarkten, red.) noemt het één grote marketingstunt: "Albert Heijn doet wer-ke-lijk álles om in het nieuws te komen. Eerst de supermarktoorlog en nu dit."

Kritiek over het in het geding zijn van de privacy van de klant bij gebruik van zowel de oude als de nieuwe kaart wuift AH van de hand. Algemeen directeur Sander van der Laan: "Kijk, elke burger in Nederland kan zien wat de ander op de band heeft staan. Van een halfje wit tot een pak condooms met aardbeiensmaak. Bovendien is men helemaal niet meer zo met privacy bezig. Kijk maar eens wat mensen tegenwoordig allemaal op Facebook zetten."

Een dame op leeftijd bevestigt deze woorden. Met Amsterdams accent en een wat schorre stem zegt ze: "Vroeger wist de kruidenier op de hoek toch ook precies wat je kwam kope? Nou dan. Dat is een stukkie klantebinding. Als ik nou bij de sigaretteboer kom, weet dat meissie achter de balie precies welk pakkie se voor mijn uit het rek mot hale. Hoef ik niet eens te segge. Dat is verdomde handig als ik nog een keer dement word."

Op de vraag of de dame niet bang is dat bijvoorbeeld zorgverzekeraars met de gegevens over het rookgedrag van mevrouw aan de haal gaan, antwoordt ze: "Ben je gek. Dat sulle se nooit doen. Dat hebbe se me op een brieffie gegeve."

Ik geloof haar. Mijn nieuwe Bonuskaart zit inmiddels in mijn portemonnee. Volledig geactiveerd. Ik kan niet wachten op mijn eerste exclusieve Bonusaanbieding.