Naar de tering gemanipuleerd

Wel huppatekee, ik heb nieuwe tandpasta uitgezocht. Aquafresh. Whole Tooth Protection, alsof het niets is. Prima spul, maar bij de kassa vraag ik me af wat deze sticker nou eigenlijk betekent. Hele tandbescherming. Impliceert dat dat er ook tandpasta bestaat wat slechts een deeltje van de tand beschermd? Ik loop van de kassa terug naar de tandpastastelling om eens een blik te werpen. Ervan uitgaand dat Aquafresh zich met deze revolutionaire hele tandprotectie wil onderscheiden van, zeg, Prodent en Elmex, maar wat schetst mijn verbazing? Het overgrote deel van het eigen Aquafresh-assortiment heeft deze sticker niet. Desalniettemin staan er ook op die andere Aquafresh-varianten slogans die mij moeten overtuigen dat het toptandpastaatjes zijn. Dat hele hele tandprotectie, is gewoon een marketingtrucje. Flauwekul in de volksmond, maar als je er niet langer dan een tel over nadenkt, lijkt het alleraardigst.

Ik moest weer aan de tandpasta, of eigenlijk het marketingtrucje, denken toen ik een soepje voor mijzelf bereidde. En daar was weer zo’n voorbeeldje. Mijn groentesoep was ‘classic’. Dat klonk goed. Classic is iets wat de aandacht trekt van kopers. Net als ‘vernieuwd’, maar Cup a Soup combineert die dingen gewoon en dan wordt het een vreemde contradictie. Een vernieuwde classic? Gloednieuw ouderwets?

Over Classic gesproken, in dat zelfde rijtje hoort ook ‘Original’, dat staat ook op heel heel heel veel producten tegenwoordig. Doet het schijnbaar goed in de reclamewereld. Page toiletpapier zet dat met plezier op zijn verpakkingen. Dat mag ik sodeju wel hopen ja, dat mijn toiletpapier origineel is, maar enfin. Om eerlijk te zijn, begon ik me nu toch al een beetje te ergeren. Denken die reclamemakers dat ik een kleine debiel ben?

En zoals dat gaat, toen ik eenmaal gefocust was op dit soort verpakkingen, begon ik ze overal te zien. Ik eet graag eieren. Dat is verder niet heel relevant, maar op het eierdoosje bij mij in de kast staat dat de eitjes die ik zo graag eet milieuvriendelijk zijn geproduceerd. Werkelijk? Milieuvriendelijk staat tegenwoordig zo’n beetje op ieder product, omdat biologisch bewust nou eenmaal hip is, maar op eieren? Serieus? Milieuvriendelijk geproduceerd. Wil Albert Heijn zich daarmee onderscheiden? Nou dat lijkt me succesvol, gezien alle andere ei-verkopers hun eieren uit mechanische kippen trekken.

Ik weet ondertussen wel een beetje hoe reclame werkt. Zeker advertenties in kranten, op radio en televisie. Het is irrelevant of de reclame geestig is of ronduit irritant, zolang het maar in je gedachten blijft kleven. Zodat als je in de supermarkt bij de maandverbandjes staat, je even denkt aan de inmiddels gevleugelde Always-slogan. Hoe hard ik de wasmiddelreclame met Tante Es en Jörgen Raymann ook haat, ik moet er toch heel even aan denken wanneer mijn blik Robijn passeert. Reclame manipuleert je helemaal naar de tering. Daar is behoorlijk goed mee om te gaan, zolang je je het maar realiseert, maar om eerlijk te zijn was de eindeloze manipulatie op verpakkingen me nog niet zo opgevallen. Hoewel ik het waarschijnlijk al duizenden keren heb gezien, was het nog niet erg tot mij doorgedrongen. Tot nu, nu zie ik het overal, overal!

Dettol verkoopt hygiënische schoonmaakdoekjes. Alsof er ook een bedrijf is dat ‘Intens smerige schoonmaakdoekjes’ verkoopt. Het belachelijkste is nog dat er, als je goed kijkt, op de bovenkant van de verpakking staat ‘NIEUW! 100% hygiënisch’. Want alle vorige doekjes waren hooguit zeventig procent schoon, de andere dertig procent, daar zat al stront aan.

De chipsmakers van Lay’s zijn helemaal schatjes, die gaan speciaal voor ons het veld in om de lekkerste aardappelen te kiezen. De minder lekkere gooien ze weg. Dat is uiterst sympathiek van ze.

Onze vrienden van de Jumbo maken hun hazelnotenpasta alleen met heerlijke hazelnoten. Dus geen matige of vieze noten, nee, alleen de heerlijke.

En dit is alleen wat er in mijn huis binnen handbereik stond. We worden genaaid, gemanipuleerd, voor de gek gehouden waar we bijzitten. De hele tijd. Er staat misschien enige waarheid op etiketten en verpakkingen, omdat het moet, maar dat staat verstopt tussen schreeuwerige leugens en subjectiviteiten. Uiteindelijk komt het er, zoals zo vaak, op neer dat je alleen rokers kunt vertrouwen. Op sigarettenpakjes staat dan niet bepaald een zonnige boodschap, het is tenminste eerlijk.