Het nutteloze feitje van de dag: Zesbaans snelweg Amsterdam in

Terug van weggeweest! Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus daarom terug van weggeweest voortaan voor jullie weer elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

Enige tijd geleden kon je hier lezen over Plan Kaasjager om een deel van de Amsterdamse grachten te dempen om brede wegen en grote parkeerplaatsen aan te leggen. Zoals je kon lezen sneuvelde dat plan, maar wist je dat er jaren later wederom een plan werd bedacht om de Amsterdamse binnenstad beter bereikbaar te maken voor auto's? In 1967 strikte auto-lobbygroep Stichting Weg de Amerikaanse verkeerskundige David A. Jokinen die een rigoureus plan bedacht dat Amsterdam er heel anders had doen uitzien.

In de folder de brochure ‘Geef de Stad een Kans’ ontvouwde Jokinen zijn plannen waarbij hij onder andere pleitte voor de zesbaans snelweg richting het centrum van de stad. De befaamde grachtengordel zou gespaard worden maar de grachten en oude wijken daaromheen zouden flink onder handen genomen worden, zo zou de Singelgracht bijvoorbeeld gedempt moeten worden. 

Volksbuurten zoals De Pijp en de Kinkerbuurt zouden volgens Plan Jokinen met de grond gelijk gemaakt worden om ruimte te maken voor grote kantoorkolossen en de Kinkerstraat en de Overtoom zouden omgebouwd moeten worden tot brede snelwegen. Langs die snelwegen zouden grote parkeergarages en taxihubs verrijzen.

Binnen de Amsterdamse politiek kon Plan Jokinen niet op veel enthousiasme rekenen en dus sneuvelde het megalomane plan dat volgens de Amerikaan in vijf jaar gerealiseerd kon worden en bleef de Amsterdamse binnenstad behouden.