Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over werkschuwe figuren bij Connexxion.

Het percentage werkschuwe types is in de beroepsgroep ‘buschauffeurs’ aan de hoge kant. Maar er zitten ook helden tussen. Een voorbeeld van een held is de buschauffeur die afgelopen vrijdag optrad tegen een man, die in zijn bus passagiers lastig viel. Die chauffeur liep daarbij een aantal lelijke messteken op. Een held, absoluut. Maar zijn werk wordt bepaald geen eer aangedaan:

Er wordt hard gewerkt aan oplossingen voor de problemen met sociale onveiligheid in de bus. Ook de vakbonden zijn daarbij betrokken, dus de stem van het personeel wordt gehoord. 

Niettemin vonden buschauffeurs in Woerden en Wijk bij Duurstede het nodig, gedurende de ochtendspits het werk neer te leggen. Voorbarig, en een klap in het gezicht van buschauffeurs die wél voor de klant willen klaarstaan. Want erger nog: de stakers maken het ook werkwillige collega’s onmogelijk om de garage te verlaten met hun bussen. En dat is aan aantasting van de vrijheid van die collega’s. Als iemand de keuze maakt om het werk neer te leggen, geeft dat diegene nog niet het recht om een ander zijn keuzevrijheid om wel of niet te gaan werken mag afpakken.

Kan de Connexxion-directie mij even laten weten, op welke manier alle geleden schade wordt geïnventariseerd, en dus ook de schade die reizigers lijden omdat hun bus niet kwam opdagen, en op welke manier die schade wordt verhaald op de stakers van vandaag?