Westerborkpad - In het spoor van de Jodenvervolging
12. Etappe 10: Station Amersfoort Schothorst - Station Nijkerk
Na het lezen van etappe 8 en 9 zei iemand tegen me dat hij vond dat de Westerborkwandelingen me veranderd hadden, dat ik gegroeid was en dat ik langzamerhand beschouwender geworden was, in plaats van overal direct een mening over te hebben en die ook direct te ventileren. Als ik terugkijk op de DJMO van een jaar of wat geleden in tegenstelling tot nu, kan ik wel stellen dat dat klopt. Vroeger was ik hard en ongenuanceerd in mijn mening, wilde ook de andere kant niet horen: overtuigd van mijn eigen gelijk. Nu ben ik meer berustend en kan ik dingen veel makkelijker naast me neer leggen. Daar hebben de jaren FOK! en de aan- en ervaringen met bepaalde FOK!kers zeker ook aan bijgedragen.
Tijdens het op en neer reizen naar de start en vertrekpunten lees ik veel op wikipedia over Kamp Westerbork, en de plaatsen waarvandaan de Joden opgepakt werden en naar Westerbork gestuurd. Niet iedereen werd meteen vanuit Westerbork doorgetransporteerd, en ook wisten er enkele mensen te ontsnappen uit het kamp. Naar omstandigheden waren de leefomstandigheden redelijk goed te noemen in het kamp. Ik vraag me af hoe dan; hoe moet het zijn geweest voor die mensen daar te leven in onzekerheid of ze wel of niet op transport zouden worden gesteld? Het lijkt mij vreselijk en ik voel me dan ook gelukkig dat ik in vrijheid leef.
Langs de route richting Nijkerk valt weinig te zien onderweg, en deze is dan ook behoorlijk saai te noemen. De foto's tonen dit ook wel aan. Ze staan in chronologische volgorde. Op foto 5 en 6 zien we een moerasbos, onderdeel van De Nieuwe Rijn. Het is het meest zichtbare deel van het kanaal dat de Rijn met de Zuiderzee moest verbinden maar nooit werd voltooid.
In Nijkerk komen we langs het Museum Nijkerk, (foto 10) hier is tot mei 2020 de tijdelijke expositie ’75 jaar bevrijding van Nijkerk’ te zien (foto 11). Entreeprijs is 5 euro, maar het was gesloten toen ik er langsliep en ik had de tijd niet om te wachten tot ze opengingen, er was regen voorspeld en ik wilde voor het begon te regenen op het station zijn.
In Nijkerk staat ook het kunstwerk 'Zes eeuwen stad Nijkerk' (foto 14 en 15) dat is gemaakt ter gelegenheid van 600 jaar stadsrechten en verbeeldt het thema 'verbinden', volgens Wandelnet 'perfect aansluitend bij het thema van het Westerborkpad'. Ik was nog maar net op tijd op het station (foto 16), terwijl ik op de trein terug naar Utrecht wachtte, gingen de hemelsluizen open en kregen we een bak water over ons heen (foto 17 en onderste video) . Gelukkig stond ik droog en klaarde het op weg naar huis weer op.
Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 9,7 km, volgens mijn GPS 10,8 km.
Westerborkpad - etappe 10 (1) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (2) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (3) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (4) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (5) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (6) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (7) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (8) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (9) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (10) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (11) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (12) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (13) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (14) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (15) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (16) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (17) (Foto: FOK!)