Prototypes

Voordat een console (of elk ander product/artikel dat je kunt verzinnen) definitief de winkels in gaat gaan er tal van zaken aan vooraf. Eén van die fasen is de ontwerp/prototypefase en die gaan we in deze special behandelen. Een aantal concepten is bewust vrijgegeven terwijl er ook een aantal ontwerpen zijn uitgelekt waarvan het totaal niet de bedoeling was dat wij ze zagen. Hoe dan ook, elk ontwerp kon in het verleden rekenen op veel kritiek (zowel positief als negatief) vanwege zijn ontwerp.

Een aantal voorbeelden

Het idee van deze special ontstond toen we bezig waren met de PSP Slim & Lite special en de geschiedenis van de PSP indoken. Daar vonden we het eerste concept dat Sony van de PSP vrij had gegeven. De PSP zoals hij toen werd getoond lijkt erg op de huidige PSP, met als grootste verschil de knoppen. In het begin waren dit namelijk nog niet indrukbare knoppen, maar waren het een soort touch-knoppen waarbij je niet echt zou merken dat je ze indrukt. Sony heeft dit, dankzij wat kritiek vanuit de gaming community, ook aangepast en de PSP (Slim) heeft uiteindelijk gewone knoppen gekregen in dezelfde stijl als de PS2-controller.

Toen bekend werd dat Microsoft de gamesindustrie ging betreden als consolebouwer was er nog niet veel bekend over het X Box project waar ze mee bezig waren. Op de E3 van 2000 werd het apparaat voor het eerst getoond in de vorm van een grote X van waaruit games getoond werden in trailervorm. De uiteindelijke Xbox kreeg meer een uiterlijk als een videorecorder, maar er stond wel een grote X bovenop zodat het wel duidelijk was dat je op een Xbox aan het spelen was.

Van de Xbox 360 zijn geen officiële prototypes bekend, maar er gingen een hoop geruchten het wereldwijde web over voordat het apparaat onthuld werd. Het eerste design dat uitlekte werd ook vrijwel direct afgewimpeld als prototype en afleiding, en het echte ontwerp zou vele malen mooier zijn. Het prototype was een soort vierkante zilverkleurige doos met twee handvatten en een groot kruis. Ten tijde van het uitlekken van deze foto had de 360 nog niet zijn uiteindelijke naam en werd deze nog ‘Xbox 2’ of ‘Xbox Next’ genoemd.

Toen Nintendo bekend maakte dat ze met een nieuwe handheld kwamen klonk dat in eerste instantie niet zo gek. De GameBoy en GameBoy Advance waren heer en meester in de handheldwereld en de nieuwe Nintendo zou dat ook zijn. Toen men echter hoorde dat het ging om een radicaal ander apparaat dan verwacht werd (twee schermen en een stylus besturing) kwamen er toch een aantal vraagtekens, zeker na het zien van het niet zo stijlvolle prototype.


Uiteraard mag ook SEGA niet ontbreken in het met prototypes. SEGA’s ondergang had gedeeltelijk te maken met het feit dat ze niet wisten wat ze nu wilden. Na de MegaDrive zijn er talloze uitbreidingen en consoles gekomen (32X, SEGA CD, Saturn, Dreamcast, etc) waardoor de gamers door de bomen het bos niet meer zagen. Er was echter een moment dat SEGA dit zelf ook inzag en dat was voor de release van de SEGA Neptune, een combi-console waarmee men zowel MegaDrive als 32X games kon spelen. De Neptune is nooit uitgekomen omdat deze pas klaar was toen de Saturn al weer voor de deur stond.

Atari had het erg moeilijk toen Nintendo en SEGA zich gingen bemoeien met de videogame industrie en respectievelijk de NES en de Master System uitbrachten. Atari moest daarom ook met een nieuwe console komen en dit werd de 7800. De 7800 had digitale controllers en was backwards compatible met de 2600. Het prototype van deze console kwam in een transparante behuizing.

De Nintendo PlayStation, een apart geval

Eind jaren ’80 was Nintendo op zoek naar een nieuw medium om te gebruiken voor games, cartridges werden oud en de CD-ROM was in opkomst. Nintendo zocht daarom contact met Sony (ze werkten al samen voor de geluidschips in de SNES) en samen gingen ze werken aan een CD uitbreiding voor de Super Nintendo. Deze uitbreiding zou op de markt gaan komen als de SNES-CD.

Sony had daarnaast nog plannen om met een eigen console te komen, de Play Station, welke, naast nieuwe CD-games, ook alle oude SNES games kon spelen. Er ging echter van alles mis tussen Sony en Nintendo en, om het kort te houden, alle plannen werden gecancelled. Nintendo ging daarna in zee met Philips voor de CD technologie en Sony ging verder met het PlayStation project waarvan we allemaal weten hoe dat is afgelopen...


Een drietal prototypes van de SNES-CD en Play Station

De Infinium Phantom, de console die nooit was

De Phantom is een vreemde eend in de bijt aangezien de console nooit uitgekomen is en volgens velen niet meer was dan een manier om geld uit investeerders te trekken. Of dit zo was of niet laten we in het midden, maar we kijken wel even naar wat de Phantom zou moeten zijn geweest als deze uit gekomen was.

In 2002 kwam het bedrijfje Infinium Labs met een persbericht dat ze een ultieme, revolutionaire gameconsole zouden gaan maken. Deze zou enkel games leveren via een downloadservice, vergelijkbaar met Steam op de PC en PSN op de PS3. In 2004 verscheen de console op de E3 en werd er verteld dat de console in november van dat jaar te koop zou zijn. Er waren echter nog geen online service, gamelicenties of retailers. Uitstel op uitstel volgde waarna de Phantom in 2006 definitief gecancelled werd.


Links het prototype en rechts het ‘definitieve’ ontwerp