One Direction - Reaching For The Stars

Als je een onofficiële biografie zou maken over een celebrity, wie zou je dan kiezen? Natuurlijk, de populairste boyband van het moment: One Direction. Dat is waarschijnlijk wat de makers van de onofficiële biografie Reaching For The Stars dachten. Not only sex sells, 1D does too.

Voor degenen die de afgelopen vier jaar onder een steen gelegen hebben; One Direction is de bekendste en populairste band van het moment. De band, bestaande uit Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles en Louis Tomlinson, ontstond in 2010 toen de mannen door Nicole Scherzinger en Simon Cowell samengebracht werden in de Britse talentenjacht X-Factor. Sindsdien zijn de jongens steeds populairder geworden en hebben ze drie albums, twee films en een boek uitgebracht. Hun concerten zijn binnen enkele minuten uitverkocht en hun fans, Directioners genoemd, zijn de fanatiekste fans die ooit bestaan hebben.

Reaching For The Stars
Het doosje van de dvd is vrij dik, waardoor je denkt dat je heel wat te wachten staat als je het opent, maar helaas. Alleen twee dvd’s van elk zestig minuten over de vijf tieneridolen. Geen boekje, geen bonusmateriaal, niets. Reaching For The Stars bestaat uit twee delen, ‘The First Chapter’ en ‘The Next Chapter’ die in deze collectie bij elkaar komen. Achterop het hoesje staat: “Echt een collector’s item om steeds weer van te genieten!”, maar daar kan ik me niet helemaal in vinden.

De biografie is niet slecht, gewoon een beetje rommelig. Ze springen van de hak op de tak: van Harry Styles’ relatie met Taylor Swift, naar de Twitteraccounts van de jongens, naar X-factor, en dat in een sneltreinvaart. Prima, als je het ook afhandelt. Bij deze biografie is het echter zo dat onderwerpen worden ingeleid, maar vervolgens later verder worden besproken, waardoor de rode draad een beetje heen en weer zwieperd.

Reaching For The Stars geeft een redelijk beeld van de weg die One Direction heeft afgelegd van de X-Factor tot nu. Het is echter niets nieuws. Niets in deze film is niet te vinden op One Direction blogs en tumblr’s of op gossipsites. Het is wel leuk neergezet met fragmenten van tv-shows en interviews en concertvideo’s van fans, maar toch is het niet je-van-het. De belangrijkste reden daarvoor is het ontbreken van de band en backstage beelden, ook al is dat te verwachten bij een onofficiële biografie. De aanwezigheid van een paar showbizz journalisten, columnisten en reporters die hier en daar (bij veel mensen bekende) informatie geven, kan dat gebrek bij lange na niet goedmaken.

One Direction

Als je de dvd’s na elkaar kijkt, is er nog iets wat ontzettend stoort: de herhaling. Richting het eind van de tweede dvd krijg je ongeveer exact hetzelfde te zien als aan het begin van de eerste dvd. Dezelfde informatie over de jeugd van “Daddy Direction” Liam Payne, een interview over Nialls voorliefde voor gitaarspelen en zijn gescheiden ouders, et cetera, et cetera.

Voor de mensen onder ons die niet bekend zijn met One Direction en graag wat meer willen leren over de band, is Reaching For The Stars een oké documentaire. Het verhaal is niet chronologisch en wat rommelig, maar licht wel de belangrijkste hoogtepunten uit. Maar als je een beetje bekend bent met de band en je wilt liever een kijkje in het leven van de jongens zelf, raad ik je aan om de officiële One Direction-film This Is Us te kijken. Voor dat deel van de mensheid is Reaching For The Stars niet veel meer dan een grappige decoratie op de One Direction-plank aan de muur.