VVVVVV

Gespeeld op 3DS, ook beschikbaar via Steam

VVVVVV oftewel FFFUUU is een enorm gave eShop-game voor 3DS en frustreert je precies genoeg om je steeds weer opnieuw te laten spelen ondanks dat je al 100 keer af bent gegaan.

header

VVVVVV kost maar liefst acht euro in de eShop van Nintendo en is daarmee één van de duurste eShop-games voor 3DS tot nu. Het geniale Pullblox is twee euro goedkoper en biedt veel meer content. Ook kost VVVVVV op pc (via Steam) maar vijf euro. Toch zul je mij niet horen klagen over de prijs aangezien VVVVVV de acht euro meer dan waard is!

In de game speel je een kapitein (Viridian) van een ruimtevoertuig dat net is gecrasht. Je overige vijf bemanningsleden (Victoria, Violet, Vitellary, Vermillion en Verdigris, snap je nu de naam?) zijn verspreid door het spel en het is aan jou om ze op te sporen en terug te brengen. Om ze te redden moet je langs allerlei gevaarlijke obstakels en je hebt géén power-ups, wapens of een lineair pad waar je langs loopt. VVVVVV is een soort free roaming platform puzzelgame.

vvvvvv vvvvvv

De uitdaging in de game zit 'm vooral in het feit dat je, ondanks dat het een platformer is, niet kunt springen. Om over obstakels te komen gebruik je de optie om de zwaartekracht om te draaien. In plaats van op de vloer loop je vanaf dan op het plafond. Het leuke is dat je soms geen plafond hebt, of een bewegend plafond, of een afbrokkelend plafond, of… Afijn, je snapt het wel denk ik?

De game is doordrenkt met bizarre levels die zo opgebouwd zijn dat je ze in één keer perfect moet doorlopen en anders gewoon doodgaat. Geloof me trouwens maar dat je vaak doodgaat. Aan het einde van de game krijg je een overzicht en de teller stond bij mij op 1335 terwijl de totale speelduur op iets minder dan drie uur stond. Er was zelfs een gedeelte waar ik 125 keer dood ben gegaan voordat ik dat obstakel haalde. Ik ben nog steeds verbaasd dat ik doorgezet heb aangezien ik als Mr. Easy Mode niet echt van uitdaging houd in mijn games.

Meer dan eens werd er ook geschreeuwd naar het scherm en had ik de neiging om mijn 3DS door het raam naar buiten te smijten, maar op de één of andere manier besef je dat het niet de schuld van de game is. Elk foutje maak je zelf en het leveldesign is geniaal waardoor je wil blijven spelen. Steeds weer. En weer. En weer. Na elk moeilijk obstakel staat er ook weer een nieuw obstakel op je te wachten en dan begint het hele proces van doodgaan en opnieuw proberen weer. Het is maar goed dat de checkpoints in de game een perfecte verdeling hebben.

Wat betreft de gameplay is het dus extreem verslavend en dat is niet het enige. Het minimalistische uiterlijk van de game gooit je terug in de tijd en wekt heerlijke nostalgische gevoelens op van een tijd waarin games nog keihard waren en je zonder drie uur durende tutorial direct het diepe in werd gegooid. De aanstekelijke chiptunes-soundtrack maakt het geheel af en het geheel maakt van VVVVVV een must-have!

VVVVVV is een topgame die, ondanks de wat hoge prijs, verplichte kost is voor platformfans. De uitwerking van een in basis extreem simpele opzet is nagenoeg perfect en je blijft spelen, ondanks dat je honderden keren doorgaat. Het feit dat je met drie uur de game uitgespeeld hebt kun je de makers vergeven omdat het gewoon onwijs tof is. Download deze game vanuit de eShop en laat zien dat je een echte gamer bent!

4

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.