DVD: Self Medicated

Een auto rijdt door de drukke en felverlichte straten van Las Vegas. Vanuit die auto wordt er op nietsvermoedende voorbijgangers geschoten. Mensen schrikken zich wezenloos en storten ineen op het trottoir. Uit de auto klinkt gelach, een drive-by shooting van een stel sadisten lijkt het wel. Even later blijkt dat het om heel wat anders gaat. Een groep opgeschoten en rebelse tieners die zin hadden in een lolletje. Highschool scholieren die hard op weg zijn hun leven te vergallen door stommiteiten uit te halen.

Self
Medicated

Eén van hen is de 17-jarige Andrew Eriksen (Monty Lapica), die als klein jochie zijn vader verloren heeft en sturing in zijn leven heeft gemist. Zijn relatie met zijn moeder (Diane Venora) staat op springen en enige vorm van overwicht heeft ze niet meer op haar zoon. Ze ziet hem langzaam afglijden in een leven dat steeds vaker in aanraking komt met drugs en criminaliteit. Zelf is ze ook niet in opperbeste staat, want haar verslaving aan anti-depressiva maakt haar een zombie die geen grip meer op de zaken heeft. In een voor haar helder moment besluit ze dan ook om in plaats van de gebruikelijke 'counseling' in Amerika in te gaan op een invasief en abnormaal behandelprogramma voor haar zoon.

Ze laat Andrew kidnappen door een psychiatrische inrichting om hem daar onder streng regime te plaatsen totdat hij clean is en weer normaal kan denken. De inrichting blijkt echter niet alle regeltjes in ogenschouw te nemen, zoekt grenzen op en gaat zelfs over enkele heen. Voor de opstandige Andrew kan dat verkeerd uitpakken.

Self Medicated

Het verhaal van de film bevat genoeg mogelijkheden om er een sterke productie van te maken, maar makers verzaken enigszins om er een topfilm van te maken. De verhaallijn is niet altijd even goed uitgediept waardoor een hak-op-de-tak scenario ontstaan en je niet zo diep het verhaal ingezogen wordt als mogelijk was. Het acteerspel van hoofdrolspeler en regisseur Monty Lapica is niet om over naar huis te schrijven. Wellicht was alleen regisseren hem beter afgegaan. Zijn acteerspel is ook een lichte smet op de productie die hierdoor overtuigingskracht verliest. De destijds 24-jarige laat als regisseur toch wel een redelijk goede film achter op jonge leeftijd. Ondanks dat het overtuigender had gekund is de film grotendeels wel 'realistisch' neergezet. Zaken zoals het verschijnen van de zwerver met goed advies werken helaas tegendraads. Een in principe goed verhaal, dat beter uitgevoerd had kunnen worden. Desalniettemin is Self Medicated een behoorlijke film voor een luie avond op de bank.