CD: Robbie Rivera - Closer to the sun

Robbie Rivera, een DJ en house producer uit Puerto Rico, heeft een enorme waslijst aan singles en remixen op zijn naam staan. Albums zijn er echter maar drie. Het nieuwste album heet Closer to the sun. Komen we in deze herfstmaanden weer in de zomerstemming door dit album of veroorzaakt het een winterdepressie?

De stijl van Rivera wordt omschreven als tribal tot progressive, met garage en Latin elementen. Dit album is in tweeën gedeeld, het eerste gedeelte is een housevorm waar overheen gerapt wordt, het andere deel gaat richting trance en vocal. De eerste vorm is een concept wat je moet aanspreken. Als je dance en rap waardeert wil het namelijk niet zeggen dat je van deze tracks uit je dak gaat, het is niet bepaald een "best of both worlds", in tegendeel.
Het doet ongelooflijk goedkoop aan om een simpele housetrack te nemen en daar stemmen overheen te laten rappen. Het is bij vlagen zelfs storend, maar de tracks op zichzelf zijn ook weer niet spannend genoeg om zonder de rap te draaien. De teksten zijn ook niet echt diepgaand en de rijm is soms ver te zoeken, of er is wat "dichterlijke vrijheid" in gegooid. Zo krijgen we de teskt: "I'm like everybody else tonight, I'm just trying to have a real good time" om onze oren.

Dan de trancetracks waar braaf in gezongen wordt. Dit zijn best aardige nummers, maar er zit geen echte klapper tussen waarmee je de dansvloer vol krijgt, laat staan dat je de zomer in je bol hebt na het horen van deze songs. De progressive nummers later op het album zijn echter wel geslaagd. Veel analoog klinkende basslines en zwiepjes maken dit toch uitstekend hoorbaar. Het is ook net waar je voorkeur ligt, ben je meer van de zwevende trance dan zul je dit album ook prima waarderen, want ook dit is aanwezig.

Samenvattend is dit album vrij breed in stijlen, eigenlijk voor ieder wat wils, maar over het algemeen genomen toch te gemiddeld. Daarom komt 'Closer to the sun' niet verder dan drie sterren. Als je een liefhebber bent van deze genres zou ik dit album zeker eens aan een luisterproef onderwerpen.

Label: Black Hole Recordings Releasedatum: November 2009

Kijk voor meer muziek in Muziek