Patapon

Als je Locoroco hebt gespeeld, dan zal één gelijkenis je meteen opvallen: de game is namelijk net zo kleurrijk en net zo zoet. Dit lijkt misschien erg kinderlijk maar het geeft de game een ontzettend goede en leuke sfeer. De Patapon zijn ontzettend simpel, maar enorm tof weergegeven. Eigenlijk zijn het kleine oogballetjes met armpjes en beentjes maar ze stralen een hele leuke charme uit. Dit wordt versterkt door hun zangkunsten. Het is overduidelijk dat de makers hierbij veel inspiratie hebben gehaald uit Locoroco, want het is even schattig. Ook de vijanden, gebouwen, landschappen en eindbazen zijn heel leuk ontworpen, en elke keer vraag je jezelf af hoe de makers erop komen.

Het spel mag er dan wel leuk uitzien, maar belangrijker nog is hoe het speelt. Ik heb al verteld hoe de gameplay in zijn werk gaat, maar dat is alleen nog maar het ritmische gedeelte. Na elke missie keer je terug naar Patapolis, de hoofdstad van de Patapon. Hier kun je veel verschillende dingen doen zoals nieuwe missies kiezen en mini-games spelen. Één van de belangrijkste dingen die je in Patapolis kan vinden, is de Tree of Life. Dit is de plaats waar je nieuwe Patapon units kan aanmaken. Dit gaat via een resource systeem. Tijdens je tochten door EarthEnd zal je namelijk verschillende soorten resources verzamelen. Zo heb je verschillende soorten steen, takken en vlees. Voor een unit heb je twee verschillende grondstoffen nodig, en voor verschillende soorten units, heb je verschillende combinaties van de grondstoffen nodig. Voor bijvoorbeeld een Yaripon heb je vlees en een tak nodig om deze te maken.

De units die je kan maken zijn Yaripon (speerwerpers), Tatepon (patapon met schilden en bijlen), Yumipon (boogschutters), Kibapon (Patapon te paard), Dekapon (grote patapon met knuppels) en Megapon (muzikanten). Omdat je elke missie maar drie verschillende units mee kunt nemen is het dus belangrijk dat je alle plus- en minpunten van alle units goed bekijkt, en goed nadenkt welke je het beste mee kan nemen.

De kracht van je unit hangt af van het type steen en tak dat je gebruikt. Elke grondstof kent verschillende zeldzame typen die een sterkere unit opleveren zoals een rode patapon die een grotere aanvalskracht heeft, of een paarse met meer hitpoints. Als je unit dan gemaakt is, kan je deze nog verschillende typen armor, wapens en schilden geven. Dit geeft de game veel diepgang, die je in het begin niet van deze game zou verwachten. Éen punt van kritiek op dit systeem is dat je alles zelf moet uitzoeken. Hierdoor heb je de kans dat je zeer zeldzame grondstoffen verspilt aan een zwakke patapon, omdat je niet wist wat voor unit het zou opleveren. Het is ook niet mogelijk om wapens en armor te kopen, waardoor je het geluk moet hebben de uitrusting tijdens je missies te vinden.

De missies zijn er in veel verschillende soorten. Je hebt jaag-missies die je zo vaak kan spelen als je wilt, waarin je grondstoffen kan verzamelen. Deze missies kunnen op een gegeven moment best saai zijn, omdat ze eigenlijk nauwelijks veranderen. Daarnaast heb je missies waarin je het moet op nemen tegen de Zigotons. Deze vijandige Patapons zijn jou aartsvijanden, en je zal ze regelmatig tegen komen. Deze missies zijn afwisselend en verder in de game erg uitdagend. De leukste, en meest uitdagende missies om te spelen, zijn toch de Boss Battles. Deze bazen kunnen tot vijf keer groter zijn dan jouw Patapon, en zijn zeer krachtig. Bij deze gevechten komt het strategie-deel van de game naar boven. Je moet namelijk heel goed opletten wanneer je precies moet aanvallen, verdedigen en terugtrekken. Één verkeerde beslissing en je halve leger wordt in één klap weggevaagd.

Valt er dan helemaal niets aan deze game op te merken? Toch wel. Soms geeft de game geen tot weinig tips over hoe je verder moet, wat tot enige frustratie kan leiden. Ook de herhaling van de jaag-levels wordt op een gegeven moment saai en eentonig. Iets wat ook enige frustratie kan opwekken is het gemis van een pauze-knop, als je eenmaal in een missie zit, kan je niet pauzeren. De enige optie die je hebt als je bijvoorbeeld een telefoontje krijgt, is om de missie te stoppen en later nog een keer te proberen. Met missies die zeker een kwartier kunnen duren, is dat toch wel erg jammer.