Patapon

Kevin (KoosyNL)
In 2006 werden PSP-gamers verblijd door het vrolijke gezing en gedans van de Locoroco. De game werd overal ontzettend goed ontvangen en gamers wilden meer. Van de makers van Locoroco komt nu een even origineel, even vrolijk en misschien wel betere game genaamd Patapon.

In het land van EarthEnd leven de Patapon. Dit zijn moedige kleine wezentjes die samen met hun god, de “Almighty” een prachtig bestaan hadden. De Almighty leidde de Patapon naar veel overwinningen, totdat het noodlot toesloeg en de Almighty verdween. Helaas gaat het nu niet meer zo goed met de Patapon, en zijn ze zo goed als verloren. Ze gaan op zoek naar hun god en weten hem uiteindelijk te vinden. Hier begint het spel, want die god ben jij, en jij moet de Patapon helpen hun oude glorie terug te krijgen.

Net als Locoroco is Patapon heel moeilijk te beschrijven. Het valt niet echt in één genre, maar is meer een mix van velen. Het kan het beste omschreven worden als een ritmische strategy game met role playing elementen. Het hele spel is eigenlijk een eindeloze tocht naar rechts. Je speelt in een 2D omgeving en probeert bij elke missie helemaal aan de rechter kant van het veld te komen. Op je weg zal je veel vijanden en andere obstakels tegen komen die je moet proberen te overwinnen, en de manier hoe je dit doet: met trommels.

Het moment dat je “gevonden” wordt door Hatapon, een Patapon die een vlag draagt, krijg je twee drums tot je beschikking. Dit assortiment wordt later nog uitgebreid met nog twee drums, en elke drum is gekoppeld aan één van de vier knoppen op de PSP. Voor rondje hebben we de drum PON, voor vierkantje de drum PATA, voor driehoekje CHAKA, en voor het kruisje de DON drum. Door te trommelen zullen je Patapon verschillende taken uitvoeren, maar dan moet je wel precies de juiste combinatie van 4 slagen maken. Om even een voorbeeldje te geven: als je vierkantje-vierkantje-vierkantje-rondje, wat dus staat voor PATA-PATA-PATA-PON, drumt, dan lopen je Patapon naar rechts. Als je de combinatie rondje, rondje, vierkantje, rondje doet, dan vallen je Patapon aan. Als je een combinatie van vier hebt voltooid zullen je Patapon luid zingend je opdracht voltooien, waarna je weer een volgende combinatie kan trommelen. Er zijn in totaal vijf verschillende combinaties die alle vier de knoppen gebruiken. Zo kan je de Patapon naar rechts laten lopen, ze laten aanvallen, ze zichzelf laten verdedigen, ze terug laten trekken en een wonder laten uitvoeren.

Als je combinaties blijft trommelen zonder fouten, dan zullen je Patapon in fever-mode raken. Op dat moment lijken ze wel onoverwinnelijk want ze vallen sneller aan, met meer damage en ze verdedigen stukken beter. Deze fever-mode is niet alleen handig in verschillende situaties, maar ook noodzakelijk zijn om miracles uit te voeren. Hierbij moet je de zingende Patapon naspelen, waardoor je een krachtig wonder kan laten plaatsvinden zoals het regen-wonder waardoor je de hitte van de woestijn kan weerstaan.

Het drummen is moeilijker dan je zou denken. Het is namelijk essentieel dat je in het ritme van de “pulserende aarde” drumt. Dit ritme is weergegeven met ritmische flikkeringen van de randen van het PSP-schermpje. Als je ook maar een beetje uit de maat zit, dan zullen je Paptapon niets doen en zijn ze een makkelijk doel voor aanvallen van vijanden. Het is dus noodzaak dat je alle combinaties uit je hoofd kent en blind kan uitvoeren. Ik zelf had er vrij weinig moeite mee, al kreeg ik soms wel commentaar van mijn vriendin dat ik moest stoppen met meezingen en dat ik de hele tijd met mijn voet op de grond aan het tikken was.

De gameplay van Patapon in beeld