Sega Rally

De feature die Sega Rally van andere racegames onderscheidt is de track deformation. Dit houdt in dat wanneer je ergens met je auto overheen rijdt, dit direct gevolg op de omgeving heeft. Rijd je door los zand heen dan zal je diepe bandensporen achterlaten. Dit is natuurlijk op zich niet erg bijzonder, maar wat het wel bijzonder maakt is dat wanneer je de volgende ronde weer over dezelfde lijn rijdt de grond, op de plek van de bandensporen, een stuk harder is geworden en je dus veel meer grip hebt. Het is dan dus ook zeker aan te raden om te proberen zo veel mogelijk op de ideale lijn te blijven in de sporen van ofwel jezelf of die van je tegenstanders. De track deformation uit zich ook in bijvoorbeeld waterplassen waar je doorheen gaat. Dankzij het water zal niet alleen de modder in het rond vliegen waardoor binnen no-time je auto in een groot kleimonster verandert, je zal na de plas ook natte sporen achterlaten. De plas zelf zal ook steeds groter worden door al het geweld wat er doorheen raast. Zo is het nog een bescheiden plasje aan de rechterkant van de baan in de eerste ronde en voor je het weet reikt hij twee rondes later al over de gehele baan. In deze game is niet alleen de rijvaardigheid van de speler en de snelheid van de auto belangrijk, maar de interactie met de omgeving heeft minstens net zoveel invloed op de prestaties.

Wanneer je aan je race begint kun je nog zo je best doen, maar je zult altijd achteraan starten. Ook is de game zo gemaakt dat je geen jumpstart kunt maken en meteen enkele plaatsen op kunt schuiven. Elke race weer zul je je dus naar voren moeten knokken richting de eerste plaats. Tijdens de race zal je bijrijder de bochten en de moeilijkheid er van aangeven. Dit doet hij echter niet altijd even ver van te voren, waardoor je, wanneer je de baan nog niet goed kent, regelmatig je auto te vroeg of te laat de bocht in zal sturen. Dit heeft als gevolg dat je hard tegen de zijkant van de baan aanbeukt en je als een stuiterbal van links naar rechts over de baan heen slingert. Een voorbeeld is dat tijdens één race je bijrijder roept dat er een hard right, oftewel een scherpe bocht naar rechts, komt maar voor het gemak vergeet te melden dat je eerst nog even flauw de weg naar links moet volgen met alle gevolgen vandien. De besturing is erg gevoelig waardoor je met veel gemak door de bochten slipt, het geeft echter wel problemen wanneer je op een recht stuk juist kaarsrecht vooruit wilt gaan. Wanneer je schuin uit een bocht het rechte stuk op komt rijden schommel je eerst nog een paar keer met je auto heen en weer voordat je daadwerkelijk rechtdoor gaat.

Je hebt verschillende views tijdens de race, namelijk twee verschillende views van achter de auto en twee cockpitviews. Het camerastandpunt achter de auto is echter vrij onduidelijk, de kont van je auto is groot in beeld en de tracks zijn soms niet helemaal duidelijk. In dit beeld ben je grotendeels afhankelijk van de tips die je co-piloot geeft, omdat het soms slecht te zien is welke bocht je te wachten ligt.
De cockpitview geeft een veel duidelijker beeld van hoe de track voor je neus eruit ziet, zodat de bochten een heel stuk beter zijn in te schatten. Wat wel een groot probleem geeft zijn de onzichtbare muren naast de baan. Terwijl je in andere racegames goed de rand van de baan kunt zien is dit bij Sega Rally niet zo. Denk je een bochtje goed af te kunnen snijden, blijk je toch net met de zijkant van je auto tegen de rand van de baan aan te komen waarna je vrijwel direct al je snelheid kwijt bent. Wanneer je op dat moment een tegenstander of twee à drie voorbij ziet schieten dan slaat de frustratie snel toe.