SBK-09: Superbike World Championship

In de game-wereld stikt het van de racegames. Elk type auto is wel al tientallen keren voorbij gekomen net zoals alle legendarische circuits die al vele duizenden malen door menig gamer veroverd zijn. Daarom ben ik blij als er weer eens een echte motorrace game op de markt verschijnt. Alhoewel het principe altijd weer hetzelfde blijft als bij alle andere racers, geeft een goede motorracer een heel ander gevoel. Toen ik deze game dan ook in mijn knuisjes kreeg was ik maar al te benieuwd of dit met SBK-09 ook het geval zou zijn.

In de game heb je alle teams en rijders tot je beschikking die dit jaar in de WK superbike rijden. Ook zitten alle circuits in de game die de rijders in het echt ook allemaal aandoen. Zo is het dus ook in de game mogelijk om snoeihard over \'ons\' circuit in Assen te denderen.
De game kent een hoop verschillende sessies voordat je daadwerkelijk aan een echte race kunt gaan beginnen. Zo begin je met verschillende trainingssessies, waarna je in de kwalificatie kunt strijden om een mooie startpositie. Maar net zoals in de non-virtuele wereld zul je een aantal kwalificatiesessies moeten rijden waarbij er in elke sessie de paar laatst gekwalificeerde rijders afvallen. Wanneer je je best doet kun je daarna in de superpole ook daadwerkelijk voor die felbegeerde eerste plaats gaan. Na een warm-up begint dan eindelijk de eerste race. De éérste race? Jawel, in de motorsport zijn er namelijk twee races die direct na elkaar plaatsvinden. Wordt je er in de eerste ronde van de eerste race direct de grindbak ingeduwd dan heb je in de volgende race alsnog een kans om wat kampioenschapspunten te scoren.

Het racen zelf is dik oké, de motoren liggen lekker op de weg en reageren mijns inziens (voor zover ik dit na slechts een aantal motorrijlessen kan inschatten) net zoals een motor in het echt dient te reageren. Hard rijden, daarna hard afremmen voor een bocht en daarna weer vol op het gas gaan is in deze game niet aan de orde. Je zult echt moeten oefenen op alle banen voordat je als een dolle over het asfalt scheurt. Je dient echt op een goede snelheid de bocht in te gaan en dan al rollend mooi aan het einde van de bocht op of net langs de kerbstones uit te komen, om geen snelheid op je tegenstanders te verliezen. Zeker in de eerste paar bochten is dit belangrijk omdat je anders al snel een tiental plaatsen moet toegeven op de concurrentie. Het geluid van de ronkende motoren die op je staart zitten komt zeker in het begin angstsaanjagend over, maar als je over je schouder kijkt kun je hun bewegingen meestal wel inschatten en zo de baan voor hun afsnijden. Je dient echt wel op te passen om niet in een botsing te komen. In een auto kun je nog wel lekker tegen elkaar aan beuken, maar een motor is in dat opzicht toch iets te instabiel voor zulke capriolen.

Lukt het racen nog niet optimaal, dan ligt dit uiteraard nooit aan jezelf maar altijd aan je materiaal. Gelukkig is het daarom in SBK-09 dan ook mogelijk om je motor aan te passen naar jouw wensen. Heb je te weinig grip in de bochten of juist te weinig snelheid bij het uitkomen van de bocht? Val dan je engineer lastig om een goede standaard set-up op je motor aan te brengen, is dit echter nog niet genoeg dan kun je ook zelf nog wat met bijvoorbeeld rembalansen, kettingspanningen en versnellingen gaan spelen.
Elke aanpassing die gedaan wordt kost echter wel tijd. Zo heb je tijdens een eerste training een uur de tijd om de baan te verkennen en om je motor aan te passen. Als je een engineer een totaal nieuwe set-up laat maken dan kost je dit echter al snel zo\'n half uur van je tijd. Aangezien een rondje echter vaak niet meer dan 2 minuten duurt heb je dan, in combinatie met alle andere trainingen en kwalificatierondes nog veel meer mogelijkheden om tientallen rondes te rijden om je aanpassingen te testen. Je merkt bij een aantal aanpassingen echt goed de effecten op je rijstijl, dus dit tunen is daadwerkelijk nuttig om te doen in de wat moeilijkere difficulty-settings. De dingen die je aan kunt passen zijn echter wel beperkt, dus het is niet zo\'n grote uitdaging als het had kunnen zijn.