Dance Party: Pop Hits

Herinneringen aan arcade-hallen flitsen voorbij, denkend aan alle kasten die er staan blijft er slechts één game echt hangen. Niet de cabin waarin mensen een flight-sim zitten te spelen, niet de motoren waarop de jeugdige sjonnies in wording proberen te patsen. Nee, het is die kast met vele foute deuntjes, felle lichtjes en mensen die als een malloot op een plaat staan te huppelen...

Dance Party: Pop Hits is een dansgame zoals Dance Dance Revolution. Het spel wordt geleverd met een dansmat die je met een kabeltje aan kunt sluiten op één van de Gamecube poorten bovenop je Wii-console. Het is een zachte mat die gemakkelijk is op te vouwen en die je in een hoekje, of onder de bank kunt leggen. Het is wel te hopen dat je of de Wii een eindje van je TV vandaan hebt staan, of dat je een zeer kleine TV hebt, aangezien de kabel behoorlijk kort is. Hierdoor sta je wel erg dicht bij het beeld, wat met een groot LCD- of Plasma-scherm niet heel prettig is.

De modes in de game zijn simpel: ga dansen, dans met vrienden of maak je eigen danspasjes op bestaande nummers. Aangezien het een echte party-game is die je echt niet dagenlang, avond aan avond zult spelen is dit karig, maar geen ramp. Wanneer je hebt geselecteerd wat je wilt doen, mag je een mooi nummertje kiezen waarop jij je moves wilt showen. Kies uit kneiterhits als Murder on the dancefloor van Sophie Ellis Baxtor, Push the Button van de Sugababes, of Some King of Rush van Booty Luv. Dit is echter ook direct waar het ophoudt met de hits, want de rest van de zeer beperkte tracklist is opgevuld met nummers waar vrijwel niemand ooit van gehoord heeft. Deze game had toch Pop Hits in de titel?

Tracklist:

Push The Button - Sugababes
Some Kinda Rush - Booty Luv
Murder On The Dancefloor - Sophie Ellis-Bextor
Now The Rain Has Gone - Alan Connor
My Family Say - Nicci Hall
High On Life - (Unknown)
Now That We\'re Together - (Unknown)
Talk To The Hand - (Unknown)
New Day - (Unknown)
My Everything - (Unknown)
I Can C Through U - Britalics
Love And Happiness - (Unknown)
Shooting Star - (Unknown)
It\'s My Life (Finally) - Sean Ensign
Dance Party (Keep On Movin) - Benjay Feat. Nat

De gameplay van het spel is simpel: aan de linkerkant van het scherm vliegen directies op je af die je op het juiste moment moet volgen. Deze directies krijg je in de vorm van pijlen die naar boven, onder, links of rechts wijzen welke corresponderen met vakjes op de dansmat waar je op het juiste moment op dient te springen. Ga je naar wat pittigere moeilijkheden dan moet je ook de vakjes in de hoekpunten van de mat gaan gebruiken om de schuin naar voren- en achteren-richtingen op het beeldscherm te volgen. Ook zul je op twee vakjes tegelijk moeten springen of een aantal seconden op één vakje blijven staan, terwijl je met je andere voet nog wat andere moves uitvoert. Bij sommige nummers is dit wel leuk gedaan, maar bij de meeste moet je op de pittigste moeilijkheidsgraad bewegingen maken die totaal niet corresponderen met de maat van de muziek. Tijdens de songs zie je rechts in beeld een danser die zich net als jij behoorlijk staat uit te sloven op de muziek. Echter komen zijn of haar dansmoves ook totaal niet overeen met wat je links allemaal op het scherm aan instructies ziet. Je kunt dus niet stiekem afkijken hoe het eigenlijk zou moeten.