Dead Rising

In kledingwinkels is het mogelijk jezelf om te kleden. Ook dit leidt tot zeer komische momenten als je bijvoorbeeld richting de vrouwenafdeling gaat en in een paarse jurk terug in de game komt. Helemaal fantastisch is dat je in de cutscenes jezelf ook zo terug ziet, maar dat er verder niets over gezegd wordt door de NPC\\\'s. In een sportwinkel kun je jezelf kleden als tennisser en in de fitnessruimte trek je natuurlijk je workout-outfit aan. Verder heb je niet alleen wapens in de diverse zaken, maar ook dingen waarmee je geintjes kunt uithalen met de zombies. Zo kun je ze een masker opdoen waarna ze niets meer zien en in het wilde weg om zich heen beginnen te klauwen, hun collega-zombies het zeer lastig makend. En daar maak je natuurlijk weer een coole actie-foto van! Ben je een item zat, dan druk je gewoon de rechterflipper in en gooi je het naar wat zombies toe.

Qua graphics en geluid is het spel prima in orde. De wapens en winkels zien er oogstrelend mooi uit en hebben van die typische winkel-muziekjes. De emoties zijn goed af te lezen op de verschillende characters en ze hebben goed ingesproken stemmen. De zombies maken allemaal het typische grommende geluid en alle wapens hebben duidelijk herkenbare eigenschappen zowel in geluid als in beeld.

Je spel opslaan is ook absurd, maar helaas in de negatieve kant. Je hebt namelijk maar één savegame! Per device, dat wel. Maar om nu een memory module te kopen zodat je een extra savegame hebt lijkt me een redelijk prijzige manier om savegames te maken. Het saven zelf kan trouwens alleen maar in een restroom of op een slaapbank en die zijn beide niet in grote getale aanwezig. Veelal is er maar één mogelijkheid per gebied om te saven. Dit zorgt er voor dat je hele stukken overnieuw moet doen als je het leven laat. Bij Game Over kun je ook kiezen om de huidige status (level) van Frank te bewaren en de game helemaal van voren af aan te beginnen.

De rescue missies ben je na een tijdje ook wel zat. Het is continu een hoop mensen proberen te redden naar de andere kant terwijl ze worden aangevallen door de honderden zombies. Je loopt de hele tijd die mensen te verdedigen, want zelf doen ze daar bijster weinig aan dan dom voor zich uitkijken. Ook wachten anderen netjes op je bij de uitgang, ook al sterft het daar van de zombies.

Het spel neemt zichzelf echter totaal niet serieus en dat is aan alle kanten te merken. Alhoewel de NPC\\\'s en de verhaallijn zichzelf heel serieus presenteren kun je de meest hilarische momenten creeëren met behulp van een gigantisch aantal mogelijkheden. Afgehakte armen prop je in de mond van een zombie en een agent ros je in elkaar met zijn eigen wapenstok. Zelfs Xbox Achievements zitten vol humor. \\\"Frank The Pimp\\\" krijg je als je vijf vrouwelijke overlevenden tegelijkertijd redt. \\\"Strike!\\\" als je tien zombies met een bowlingbal omver hebt gekegeld, en je bent een \\\"Marathon Runner\\\" als je 42 kilometer gelopen hebt.