CD: Miles Davis - Sketches Of Spain 50th Anniversary

Het gebeurt niet vaak op FOK! dat er jazz wordt besproken, dus om de reeksen rockplaten, trancecd's en popalbums te doorbreken is het tijd dat een oude muziekheld op de voorpagina komt. De titel van de cd klinkt misschien al bekend in de oren, maar het is meer en anders dan je verwacht. Het is zelfs zoveel meer, dat de gehele titel geeneens in zowel de tracker als in het recensieprogramma past. Dames en heren;
Miles Davis - Sketches Of Spain 50th Anniversary (Legacy Edition)

Ze zijn er eigenlijk enkele maanden te vroeg mee, een 50-jarig jubileumversie van het album uitbrengen. Pas in november 1959 is het album officieel uitgekomen...maar nu zit ik te mierenneuken, tijd om te kijken wat er op deze uitgave staat.
Op disc 1 staat het werk van Davis zoals het ook in 1959 is uitgegeven. Er is zo goed als niets veranderd. Denk aan de zeer sterke Saeta, die zowel een legermars als een heerlijk jazzy sfeertje over je heen brengt. Natuurlijk is ook het openingsnummer Concierto De Aranjuez een echte aanrader. Het ruim zestien minuten durende nummer is een zeer rustig nummer met zowel blaas- en snaarinstrumenten, als de Spaanse castagnetten. Mensen die niet nog weinig van jazz weten of graag meer van het genre willen horen maar er gewoonweg niet in kunnen komen, moeten vooral dit nummer luisteren. Het is zeer toegankelijk voor iedere luisteraar.
Het enige wat mist op de eerste schijf wat op de Sketches uit '59 wél staat zijn twee verschillende versies van Concierto De Aranjuez. Wees echter niet getreurd; op schijf nummer twee vind je deze nummers wel terug. Laten we meteen doorgaan met deze plaat.
Naast vijf(!) versies van het briljante nummer Concierto De Aranjuez zijn er ook alternatieve opnames van het nummer Song Of Our Country en the Pan Piper. Denk bij deze opnames aan andere uitvoeringen van wat je op het eerste album kunt vinden. Een mooi voorbeeld is bij het nummer Song Of Our Country te noemen. Zowel take 9 als take 14 van het nummer klinken totaal anders, maar toch hoor je de zoete tonen van het origineel naar voren komen. Al vanaf het begin van take 9 hoor je een totaal andere versie van de blaasinstrumenten, die op de andere take en het origineel zeer anders klinken. Het is en blijft hetzelfde nummer, met alleen een totaal andere visie.

Al met al een zeer lekker album om te beluisteren. Mocht je thuis het originele Sketches Of Spain-album hebben liggen, dan kan deze plaat niet in de collectie ontbreken. Wil je graag inkomen in de jazzwereld? Haal dan dit album, die voor zo goed als iedereen zeer toegankelijk is.

Disc 1
1. Concierto de Aranjuez (Adagio)
2. Will O' The Wisp