CD: Shinedoe - No Boundaries

De van origine Afrikaanse Shinedoe, echte naam Chinedum Nwosu, was na haar album in 2006 voornamelijk erg druk bezig met optreden en haar eigen platenlabel Intacto Records. Met haar nieuwe album No Boundaries wil ze niet meer in een hokje geplaatst worden. Vergeet techno. Vergeet minimal, house, funk of jazz. Vanaf nu zijn dit slechts leidraden naar de wereld van Shinedoe, een plek waar een geheel eigen draai aan elektronische dansmuziek wordt gegeven.

No Boundaries bestaat uit zeven tracks die elk hun eigen karakter hebben. ‘Below’ is een onweerstaanbaar minimal groove nummer met warme synths. De heerlijke baslijn komt vanaf het eerste moment snoeihard door je speakers. Een heerlijke voorloper voor ‘Bounce To This‘. Deze gaat meer richting house met een klein vleugje funk. Absoluut een toekomstige floorfiller. Het is vrij moeilijk om op dit soort klanken stil te blijven zitten. Als je eenmaal bij de derde track op het album bent gekomen, wordt er wat geschoven met nummers. De volgorde zoals hij op de hoes staat, klopt namelijk niet meer. Toch last minute veranderingen in de volgorde van de tracks. Zo kom je namelijk niet uit bij het heerlijk warm klinkende ‘Jazz It Up’, maar bij ‘Just For Us’. Een lekkere funky housetrack met een heerlijke saxofoonsample. Als totale verrassing komt Shinedoe met ‘Finding a Balance’. Met deze stijlvolle deephouse doet ze vriend en vijand versteld staan. You go girl! ‘No Boundaries’ is vrij speciaal. Eregast voor deze track is namelijk Bumpy aka Mr J, die op een onvervalste oldskool housetrack het levensmotto van Shinedoe als een mantra voorbij laat komen: "We can be free, with no boundaries". Nog voordat we met ‘Just for Us’ de lijst afsluiten krijg je de heerlijke zomerse klanken van ‘Higher’ te horen. Een combinatie van subtiele percussie en luchtige pianoloops maken dit tot een absolute kaskraker.

“Wanneer ik draai, kan de muziek alle kanten opgaan. Ik beperk me niet tot één of twee stijlen, het gaat simpelweg om ritmes die mijn hart sneller doen slaan”, aldus Shinedoe. “Dat gevoel wilde ik naar dit album overbrengen.” En dat is haar ook absoluut gelukt! Elke track heeft zijn eigen gezicht en toch passen ze allemaal bij elkaar. Als je de nummers afluistert in de volgorde zoals ze op de hoes staan, blijkt dat het een goede actie is geweest om de volgorde alsnog om te gooien. Het geheel komt zo perfect tot zijn recht. En met dank aan de mediakit kom je wel achter de goede volgorde. Het enige nadeel van dit album is dan ook dat het eigenlijk te kort is. 45 minuten heerlijke beats en warme funky housetracks zijn zo voorbij namelijk. In het kort, een album gericht op de dansvloer met diverse tracks. Juist daarom is het een unieke cd. Dikke vijf sterren!

Tracklist
1. Below
2. Bounce to this