TV: Being Erica

Op RTL 5 nemen ze de onbegrijpelijke beslissing te stoppen met de geweldige serie Saving Grace en op NET 5 starten ze met Being Erica. Wordt de kijker daar blij van? De eerste aflevering was afgelopen dinsdag te zien. Vanavond zien we hoe het Erica verder vergaat.

'Prom'
Being Erica draait verrassend genoeg om Erica, een niet al te gelukkige jonge vrouw. Ze is jong, gezond, niet dom, niet lelijk en toch wil het allemaal niet zoals zij het wil. Erica wijt haar vervelende leventje aan de slechte beslissingen die ze in het verleden nam. Als ze op een dag haar baan kwijt raakt, gedumpt wordt en het ook nog eens hartstochtelijk gaat regenen, is de maat vol. Ze ontmoet Dr. Tom, iemand die haar wil helpen, maar ze begrijpt niet precies wat de 'therapie' inhoudt. Erica maakt op aanvraag welwillend een (lange, lange) lijst van al haar foute beslissingen en overhandigt die aan Dr. Tom. Dan staat ze plotseling in hele foute kleren en met een nog fouter kapsel in haar school. Het is de dag voor het eindexamenfeest, één van de grotere drama's in haar leven en op haar lijst...

Erica & Dr. Tom
In deze Canadese tv-serie wordt Erica gespeeld door Erin Karpluk, een vrij onbekende actrice die vooral veel tv-(gast)rollen heeft gespeeld. Haar belangrijkste tegenspeler is Dr. Tom, een rol die vertolkt wordt door Michael Riley, ook een acteur met voornamelijk kleine rollen. Terwijl we allemaal op Karpluk zitten te letten, die ons door haar leventje kletst en zeurt, speelt Riley haar van het scherm af. Hij heeft een geweldige rol als licht-irritante, alleswetende, ironische helpende hand. Dr. Tom spuwt aan de lopende band historische quotes, die op dat moment van toepassing zijn (alhoewel ze Erica vooral ergeren, omdat ze liever een helder antwoord heeft). Zijn rol is een prachtig pluspunt voor Being Erica.

Moraal van het verhaal
Het centrale gegeven van de serie, terugspringen naar je verleden en je fouten ongedaan maken, is niet zo verrassend en nieuw. Wel is de manier waarop ze het vormgeven leuk. Zo vergaat het Erica op haar 'tweede' feest nog veel erger dan de eerste keer en daar baalt ze stevig van. Toch voelt ze zich sterker als ze terug komt in het heden. Vooral vanwege het besef, haar aangepraat door Dr. Tom, dat die gebeurtenissen uit het verleden niet altijd de oorzaak zijn voor de ellende van nu. De serie brengt op die manier een moraal van het verhaal, dat niet te groot wordt gebracht, zodat het nog goed verteren is.

Magnifiek
Being Erica is vermakelijk en boeiend. Het lijkt wel alsof ze een tikje moeite hadden met alle startinformatie in die eerste aflevering gieten. Het doet af en toe wat vol en rommelig aan. Daarnaast is Erin Karpluk niet een automatische blikvanger. Ze ziet er vrij buurmeisjes-achtig uit en vertoont in de volle drie kwartier nergens dat extra sprankje dat haar in je geheugen beitelt. Alhoewel haar alternatieve feestjurk wel een heel boeiend beeld vormt en de leukste scène van de aflevering is. Michael Riley als Dr. Tom is absoluut magnifiek om te zien. Geen onverdeeld positieve mening dus voor Being Erica, maar het is de moeite waard om te kijken wat ze van deze serie maken. Lees hier een geinige blog.

Zender: Net 5 Gezien op: 7 april 2009 Waardering:

Lees meer over film, tv en dvd in Film, Tv & Radio.