DVD: Blade: House of Chthon

Sequels zijn akelige dingen. Ze halen zelden het niveau van de eerste film en liften slechts een beetje mee op de naam van de oorspronkelijke film. Ondertussen trekt het die kaskraker fijn naar beneden. Hetzelfde geldt voor films maken van series en series van films. Een enkele uitzondering daargelaten (Serenity!!), maar helaas zijn dit soort vervolgproducten meestal niet de moeite waard. Zo ook met de tv-serie Blade: House of Chthon, een serie naar voorbeeld van de drie Blade-films met Wesley Snipes in de hoofdrol. Er is dit keer geen Wesley, nooit gedacht dat dat een negatief iets zou zijn.

Wesley vs. Sticky
Iedereen kent de min of meer succesvolle filmtrilogie Blade, met in de hoofdrol de gespierde, maar weinig getalenteerde Wesley Snipes. De films zijn gevuld met goede en minder goede actie, een redelijk verhaal en vooral veel mooie kleding en wapens. Het personage Blade, door een traumatische geboorte half vampier/half mens, is een Marvel-karakter, met een eerste optreden in een comic uit 1973. Deze dvd bevat de pilot van de tv-serie die in 2006 op de Amerikaanse buis was te zien, met rapper Sticky Fingaz (echte naam: Kirk Jones) in de hoofdrol. Het verhaal is flinterdun en vrij standaard. Blade loopt een knappe dame tegen het lijf, die de dood van haar broer onderzoekt en voelt zich genoodzaakt haar te helpen. Zij werkt zichzelf in de problemen door een goede dosis koppigheid en ze wordt 'geturned' door de slechteriken. Haar wacht een lange en heftige strijd tegen haar eigen bloeddorst. De pilot is helaas niet direct boeiend te noemen. Er zitten veel spannende elementen in, maar het steekt allemaal net niet strak genoeg in elkaar. Daarbij is het acteerwerk van vooral Sticky Fingaz niet erg natuurlijk en goed. Hij maakt duidelijk een mindere Blade dan Snipes deed. Beide acteurs zijn even lang, maar 'Sticky' lijkt gewoon een heel klein mannetje! Dat maakt deze tv-Blade natuurlijk niet erg indrukwekkend. Zijn co-acteurs, Jill Wagner als vrouwelijke sidekick Krista Starr en Nelson Lee als wapenexpert Shen (geen Whistler dit keer) doen het beter.

De bad guys
De show wordt echter gestolen door 'bad guys' Jessica Gower als Chase en Neil Jackson als Marcus van Sciver. Vooral Gower laat zien een veelbelovende actrice te zijn. Scriptschrijver David Goyer schreef ook de drie Blade-films, maar kan met de hulp van regisseur Peter O'Fallon (niet de minste!) toch niet een werkelijk overtuigende pilot realiseren. Jammer, want een leuke vampierserie was wel weer eens welkom op tv. De extra's bevatten standaard hoofdstukken zoals audio-commentaar van Peter O'Fallon en scriptschrijvers Goyer en Geoff Johns. Een uitgebreide 'making of', onder de titel 'Turning Blade', is best amusant om te zien. De serie heeft het eerste seizoen niet overleefd en dat is zeer terecht. Deze dvd bevat alleen de pilot.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 4 december 2007
Kijkwijzer:

Waardering film: Waardering extra's: