Boek: Andy McNab - Terugslag

SubheaderNick Stone is een 'tough cookie'. Hij heeft al heel wat meegemaakt in zijn leven en had een harde leerschool in vele oorlogen en gewapende conflicten. Zo ook in Zaïre waar hij een gevecht op leven en dood voerde tegen keiharde groeperingen die zelfs kinderen inzetten als soldaten. Als vele jaren later zijn vriendin Silky naar het toenmalige Zaïre, het huidige Congo gaat en Nick hoort van de grote onlusten die zich daar afspelen bedenkt hij zich geen moment. Omdat hij weet waar het rebellenleger toe in staat kan zijn vreest hij voor de veiligheid van Silky. Hij komt ongewild in contact met oude strijdmakkers van toen en heeft maar één doel: hij wil Silky daar veilig weg hebben. In ruil voor de hulp om bij Silky te komen moet hij helpen de tin-mijn te beveiligen. Zijn kennis en expertise zullen zeer goed van pas komen in deze hel op aarde.

SAS
Andy McNab is een voormalig lid van de Britse SAS en heeft vanuit die rol ook samengewerkt met leden van de Delta Force. In 1993 schreef hij het boek Bravo Two Zero waarin hij vertelt over de mislukte SAS-missie tijdens de eerste Golfoorlog. Zowel zijn echte naam als gezicht zijn niet bekend, dit omdat verschillende terroristische groeperingen hem intussen liever dood dan levend willen zien. Zelfs bij een interview met Larry King van CNN bleef hij onherkenbaar in de schaduw. Zijn technische wapenkennis is een veel gebruikte bron voor zijn boeken en voor Hollywood waar hij o.a. bij de film Heat als adviseur en trainer optrad voor het gebruik van de wapens.

Subheader
Andy McNab

Indruk
Terugslag is een indrukwekkend verhaal als je bedenkt hoe achteloos er met levens wordt omgegaan. Kinderen worden als soldaat ingezet, zeg maar gerust kanonnenvlees, mannen worden letterlijk in stukjes gehakt en vrouwen worden verkracht, verminkt en vaak ook vermoord. De held in het verhaal heeft echter in het begin maar één doel, zijn geliefde weghalen uit dat vreselijke oord. Tegen zijn zin in wordt hij verder de ellende ingetrokken. Dan zit er niets anders op dan om een AK op te pakken en ervoor te zorgen dat er voldoende ammunitie is om in ieder geval zelf te overleven. Zeer gedegen beschrijft Andy McNab de ellende en de wapenfeiten. De actie in de modder wordt er niet mooier op gemaakt en het lijkt er ook niet op dat de held zomaar rond kan lopen tussen de rondfluitende kogels. Toch mist het verhaal op een aantal punten net dat ene beetje extra. Mogelijk komt het ook door de vertaling die af en toe wat moeizaam over lijkt te komen. Voor de liefhebbers van het genre een prima verhaal.

Uitgever: House of Books ISBN: 9789044319729 Pagina's: 319