Film: K3 en de kattenprins

De oneindige melkkoe uit België heet K3. Na cd's, theatervoorstellingen en boeken, is het drietal en de marketingmachine achter Kathleen, Karin en Kristel toe aan de derde film: K3 en de kattenprins. Het flinterdunne plot laat zich als volgt samenvatten: de meiden van K3 komen via een magisch sprookjesboek in contact met een prins die op zoek is naar zijn ware liefde. Als Kathleen uitverkoren wordt en op reis gaat naar het sprookjeskasteel, gaan Kristel en Karin achter haar aan, om er zeker van te zijn dat dit wel goed komt.

Kinderfilm
Natuurlijk, dit is een kinderfilm. Uw redacteur had de gelukkige omstandigheid dat persvoorstellingen tegenwoordig ook door kinderen worden bezocht en kon daarom ook de mening van de kinderen over de film peilen. De doelgroep is kinderen van ongeveer 4 tot 10 jaar oud en dat laat zich aan alles aflezen. Vanuit het volwassenenperspectief is het volgende mede te delen: een voorspelbaar stapsgewijs plot, tenenkrommende dialogen, flauwe grappen en een veels te korte film (ongeveer 70 minuten). Vanuit het kinderenperspectief is er dit over te zeggen: de meisjes van K3 zijn terug met een vriendelijk, maar spannend, verhaal in een magische wereld.

Te oud
Ergens klopt het niet als je vrouwen van 29, 33 en 34 samen in een bed ziet slapen en ziet stuntelen met het opruimen van het huis omdat Tante Yvette langs gaat komen. K3 is bijna over de houdbaarheidsdatum heen. Harry Potter, dat vriendelijk begon, is in zekere zin meegegroeid met zijn publiek en in het laatste deel is de donkere spanning werkelijk te snijden. K3 doet in deze film eigenlijk dunnetjes het plot over van de vorige film: K3 en het ijsprinsesje. Alleen mist dit nieuwe deel het leuke aspect van de vorige twee delen: het musicalelement. Er wordt in K3 en de kattenprins eigenlijk niet gedanst en er wordt door de meisjes ook niet gezongen. De muziek van K3 is in deze film beperkt gebleven tot externe bronnen (muzikale voice-over zeg maar).

Herhaling
Waarom dit verandert is in deze film is een groot raadsel. Het is niet omdat er een meer serieus product wordt geprobeerd af te leveren. In alles lijkt deze film op het vorige deel, dat ook het sprookjesrandje had, een prinses (in plaats van een prins) en de lakeien van het koninklijk lid. Wat voor kinderen wel spannend is, is de dreiging dat als het niet goed komt met Kathleen, K3 voortaan verder zal moeten als K2. Maar om nou het jongste lid van deze formatie te lozen, lijkt me een slecht plan. Herhaling is in het kindergenre zeker geen probleem, maar juist een kracht. Een deel van de grappen in deze film zijn daar dan ook op gebaseerd. Wat je er ook van vindt, de makers van K3 en deze film kennen de wensen van hun doelgroep op hun duimpje.

Visual Effects
Maar laat ik de werkelijk spectaculaire visuele effecten niet buiten beschouwing laten. De eenhoorn van de koets, waarin Kathleen wordt opgehaald, is ontzettend mooi gemaakt en ook de meeste overzichtsshots van het imaginaire kasteel waar de prins woont is werkelijk van internationaal niveau. De art-direction, de aankleding van de fysieke set, kent ook zijn hoogtepunten, zoals je zou mogen verwachten, maar het departement heeft wel steken laten vallen op het niveau van geloofwaardigheid.

Gewonde kinderen
Zo worden jaren ’50 stofzuigers moeiteloos gemixt met een spiksplinternieuwe Sony stereotoren. In het huis waar de drie meiden zouden moeten wonen, zijn niet alleen op chronistisch gebied tegenstrijdigheden te bespeuren voor de oplettende kijker. Maar dat zijn kinderen natuurlijk niet, lijkt af en toe de boodschap van wat ons visueel wordt voorgeschoteld. De moraal ligt er ook weer duimendik bovenop: ‘Als je iets echt wilt, kan je het’ en ‘Gaat niet, bestaat niet.’ Overigens wordt dit wel onfatsoenlijk verkracht met de disclaimer aan het eind van de film: ‘Een kat heeft misschien 9 levens, maar jij waarschijnlijk niet. De stunts [vliegen, door muren lopen, red.] die K3 in deze film doet, moet je niet zelf thuis uitproberen.’

De conclusie kan niet anders luiden dan dat dit voor kinderen wellicht nog een aangename film kan zijn, mits tevens relatief jong van geest, maar dat dit voor een volwassene werkelijk een cinematografische marteling betreft. De kinderen die ik sprak na afloop van de voorstelling waren mild enthousiast over het optreden van hun helden. Het commentaar van de jonkies in de zaal was ook nauwelijks aanwezig, een indicatie dat ofwel de film enorm spannend is, of zelfs hun niet kon interesseren op momenten. Mijn kijkerstip aan de lezers van FOK! is als volgt: Als je kinderen deze film willen gaan zien, neem meteen een grote groep mee van andere ouders. Trek lootjes wie op de kinderen past in de bioscoop en de rest gaat lekker de stad in.

Label: Independent Films Releasedatum: 19 December 2007
Kijkwijzer: Waardering: