Film: Rescue Dawn

Een Vietnam Oorlogsfilm, maar dan net even in het buurland Laos, net even voordat er werkelijk Amerikaanse soldaten aan land worden gezet en zonder heel veel geschiet en gebombardeer. Net even wat anders dus, maar Werner Herzog (bekend van Grizzly man) vergeet echter niet de belangrijkste elementen, zoals mannelijke kameraadschap, paranoia en de jungle als grootste vijand. Als de Amerikaans-Duitse piloot Dieter Dengler (Christian Bale, bekend van Batman Begins en The Prestige) neerstort tijdens een geheime missie boven Laos, is hij plots ontzettend alleen in vijandelijk gebied.

Werner Herzog baseerde dit fictieve verhaal op een documentaire die hij in 1997 maakte over de echte Dieter Dengler, die als klein jongetje in Duitsland ervan droomde om piloot te worden en erin slaagt om na zijn neutralisatie in Amerika piloot aan boord van een vliegdekschip te worden. Dengler ging in 1997 met Herzog terug naar Laos om de verschrikkingen die hij meemaakt te delen met zijn regisseur. En in 2006 in de Thaise jungle maakt Werner van dit opzienbarende overlevingsverhaal een fictiefilm om nogmaals dit verhaal aan een groot publiek over te brengen in de vorm van fictie.

Christian Bale, die in Batman Begins een getormenteerde twintiger speelt, heeft in deze film ook alle reden tot klagen, maar het karakter van Dengler zet hij neer als een montere jonge soldaat die het probeert te rooien met de weinige middelen die hem voor handen zijn. Waar wij hem vooral kennen van cynische harde rollen, gaat hij in deze rol voorbij aan de cliché’s die voor handen liggen in dit genre. Tegenspel wordt voornamelijk geleverd door Steve Zahn in de rol van de gevangengenomen Amerikaan Duane en Jeremy Davis als Gene, die door zijn lange gevangenschap het net als Duane niet helemaal meer op een rijtje heeft.

De acteurs, en de regisseur uit solidariteit, hebben zichzelf voor de opname van Rescue Dawn daadwerkelijk uitgehongerd en deze vorm van extreme method-acting zorgt ervoor dat je als kijker geen moment het overbekende gezicht van Bale aanziet voor de rollen die hij eerder speelde. De Laotiaanse rebellen in de film worden voornamelijk door de grafisch expliciete martelscenes neergezet als echte monsters, die je niet kunt verstaan en dat doet natuurlijk geen recht aan de complexe situatie in Indo-China in de jaren zestig. Herzog heeft ervoor gekozen om slechts datgene te laten zien wat Dengler meemaakt.Dat maakt dat je als kijker het aangrijpende perspectief, alhoewel beperkt, doormaakt van een door honger en marteling soms hallucinerende man die vecht voor zijn overleving.

Rescue Dawn is een film die instincten in je losmaakt die je niet kent in de luxe wereld waarin filmkijkers meestal vertoeven. Dat samen met het realistische gevoel dat deze film opwekt door het sublieme acteerwerk, maakt dat deze film de kijker werkelijk onderdeel van een lijdensweg uitmaakt, die je zelf waarschijnlijk niet zal hoeven ondergaan. Ga jij, of een van je vrienden, binnenkort in je eentje naar Thailand, Cambodja of Vietnam, ga dan gezellig als afscheid naar deze film, omdat het de verschrikking van een voedselvergiftiging bijzonder kan relativeren.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 23 augustus 2007
Kijkwijzer: Waardering: