Genesis Special Deel 3: Live over Europe 2007

Alsof we nog niet genoeg verwend zijn en om de cirkel rond te maken komt Genesis ook nog eens met een livealbum van de Europese tour uit 2007.

Live Over Europe 2007

Een souvenir voor al die 55.000 mensen in de Arena eerder dit jaar, maar ook voor degenen die het gemist hebben. Een liveregistratie van meer dan 20 tracks, opgenomen in Amsterdam, Helsinki, Manchester, Hannover, Dusseldorf, Frankfurt, Praag, München, Twickenham, Rome en Parijs. Een registratie met een heerlijk scherp, helder en zuiver geluid. De zang van Collins is uitermate goed te noemen, zeker vergeleken met die van enkele leeftijdsgenoten.

De registratie wordt afgetrapt met 'Duke's Intro', opgenomen in Manchester. Daarna is Amsterdam al aan de beurt: 'Turn It On Again' en een kippenvelversie van 'No Son Of Mine' schallen door de Arena. De knaller 'Land Of Confusion' gaat verder waar 'No Son Of Mine' ons achterliet. Kippenvel wordt omver geblazen door de overdonderde gitaarriff en je kan eigenlijk niets anders doen dan je stereo op vol vermogen gooien. De galm van het stadion is mooi terug te horen, evenals het publiek dat op de achtergrond de 'oohoohooo' verzorgt. Haarscherpe snaredrums, vette bas en puike gitaarriffs racen je buis van Eustachius in! Hierna wordt gas teruggenomen met 'In The Cage', 'Afterglow' en 'Hold On My Heart'. Vervolgens trillen de lage tonen van 'Home By The Sea/Second Home By The Sea' door je speakers en wordt de sfeer heerlijk donker. Opgenomen in Düsseldorf en Rome en samengevoegd tot een versie van bijna twaalf minuten puur genot! De eerste disc eindigt met een 'Follow You Follow Me', een excerpt van 'Firth of Fifth' en 'I Know What I Like'.

De tweede disc begint met het duistere 'Mama', een versie van 7 minuten uit Frankfurt, waar het keyboard en de diepe, beukende percussie hypnotiserend tot je komt en de stem van Collins geen steek veranderd lijkt. Zelfs het gemene lachje is nog spot on! Nog een hoogtepunt is het uitgesponnen 'Domino' van meer dan 11 minuten. Noemenswaardig zijn ook de indrukwekkende drumpartijen in 'Conversation With 2 Stools' dat soepel overgaat in 'Los Endos'. Roffelend en vrij rustig in aanvang maar naar een apotheose stuwend na de eerste drie minuten, het zorgt voor een zeer intens luistermoment. Publiekslievelingen 'Invisible Touch' en 'I Can't Dance' sluiten samen met 'Carpet Crawler' de meesterlijke "best of" setlist af! Een album waarvan velen zullen genieten: strak geluid, mooie opbouw en prachtige liveversies, een greep uit het beste werk van Genesis. Zeer de moeite waard!

De gehele special is nog eens in zijn geheel terug te bekijken in de special tracker