Boek: David Hewson - De Pantheon Getuige

Rome staat niet bekend om zijn sneeuwstormen en het is dan ook verwonderlijk dat de inwoners van deze stad ineens geteisterd worden door hevige sneeuwval. Op deze ijzige avond krijgt Nic Costa vanuit het Pantheon in de stad een melding van inbraak. Samen met zijn partner, Gianni Peroni, zetten zij koers naar de plaats delict. In hun kielzog begeeft zich fotograaf Mauro Sandri, die een reportage maakt over de politie van de stad. Aangekomen bij het Pantheon blijkt er ineens toch iets meer aan de hand te zijn dan de 'gewone' inbraak die zij dachten aan te treffen. Het is het begin van een spannende zoektocht.

Kort na aankomst ontstaat er een schietpartij waarbij Mauro, de fotograaf, omkomt. Zowel de moordenaar als de getuige weten te ontsnappen na deze schietpartij. Na nader onderzoek van het vrouwelijke slachtoffer ontdekken Nic en Gianni dat zij gewurgd is met een koord. In haar rug staat een symbool gekerfd en ze is in een speciale houding weggelegd. Als aan het licht komt dat de moord niet op zichzelf staat, maar dat er wereldwijd al zes mensen zijn vermoord op soortgelijke wijze, leidt dit ertoe dat de FBI zich al snel met de zaak gaat bemoeien. Het blijken allemaal Amerikanen te zijn... met een gemeenschappelijk verleden.

Dan Brown
Alleen al de titel roept een associatie op met Dan Brown en zijn boeken als De Da Vinci Code. Als je dan eenmaal in het boek duikt blijkt al snel dat ze ook bol staan van de symboliek en tekens, architectuur en geschiedkundige verwijzingen die je ook bij Dan Brown aantreft. Het is, net als bij Brown, een beetje het handelsmerk van Hewson. De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt: de 'lieve' Nic, de 'ruwe' Gianni en de 'beminnelijke' Emily (FBI) hebben allemaal zo hun eigenschappen, waardoor je als lezer bij ze betrokken raakt.

Het boek levert niet aan één stuk door spanning, toch weet het de aandacht wel vast te houden. Dit komt vooral door enkele verrassende wendingen. Met dit boek zet Hewson weer een goed misdaadverhaal op de boekenplank.

Serie
De Engelse David Hewson weet zijn kennis van kunst en historie goed te combineren met zijn schrijverstalent. Dit is iets wat niet velen gegeven is. Zijn boeken zijn op deze manier meer dan alleen romans; ze lijken haast op een reisgids.

David Hewson

Met De Pantheon Getuige heeft Hewson alweer het derde boek geschreven in deze Italiaanse politieserie, die gekenmerkt wordt door zijn verwijzingen naar symbolen en architectuur. De personages uit zijn voorgaande boeken komen weer bovendrijven. Dit maakt het prettig om de drie boeken als serie te lezen. De liefhebber zal, na het lezen van dit boek, dan ook wel uitkijken naar deel vier.

Uitgever: De Fontein ISBN: 9789026122 Pagina's: 317