DVD: Imelda

Sommigen zullen bij het lezen van de naam Imelda Marcos meteen denken aan de Filipijnse First Lady die na de revolutie in de archipel beroemd werd om haar immense schoenencollectie. Of het er nu drieduizend of vierhonderd waren doet er niet toe, ze zal altijd bekend staan als de glamoreuze, invloedrijke schoonheid met een obsessie voor schoeisel. De documentaire Imelda van Ramona S. Diaz uit 2003 toont de verschillende kanten van haar karakter; de jonge schoonheid, de stralende presidentsvrouw die het beste met haar volk voor had, en een wereldvreemde, machtsbeluste politicus.

De Kennedys van Oost-Azie
De documentaire begint met archiefbeelden van haar jeugd, en na een vijftig minuten durend interview met de 'Moeder van de Natie' en gesprekken met voor- en tegenstanders, krijgen we een heldere blik op het leven van een megalomaan figuur dat zo heilig gelooft in zichzelf en de liefde die anderen voor haar koesteren, dat er eigenlijk niets meer mee te beginnen valt. En ondanks de vele processen wegens corruptie en misdaden tegen de menselijkheid die nog steeds tegen haar lopen, wist ze toch nog een zetel in het Filipijnse Huis van Afgevaardigden te bemachtigen. Imelda en haar man Ferdinand Marcos waren een echt sterrenkoppel in de Amerikaanse traditie, en wisten op die manier absolute macht te vergaren. En ook nu, ondanks dat haar man is verguisd en stierf in 1989, weet ze de domme massa voor zichzelf te winnen. De film houdt ons een spiegel voor, en laat zien dat de mens, vooral als het om politiek gaat, gewoonweg naïef is, en enkel afgaat op uiterlijke schoonheden in plaats van (mis)daden.

Imelda bezit eigenlijk alles wat een goede speelfilm nodig heeft. Een sterk uitgangspunt, mooie plaatjes, een intrigerende hoofdrolspeelster en vooral heel veel humor. Hilarisch is bijvoorbeeld de scène waarin ze vertelt over de aanslag op haar leven. Ze schrok niet zozeer van de man die haar probeerde te vermoorden, maar van het lelijke mes waarmee hij probeerde dat te doen. Als ze dan toch moest sterven, dan het liefst door een mooi zwaard met een gele strik eromheen.

Grappig, maar vooral schokkend
Helaas is Imelda geen fictie, ook al is het vaak niet te geloven. Het is de harde realiteit, en haar populariteit is er nog niet veel minder op geworden. En dat maakt de documentaire tot een zeer indrukwekkende film over de geschiedenis van een land en een blauwdruk voor politieke misstanden in de hele wereld. Maar het is vooral een bizarre, perfect uitgevoerde karakterstudie over een totaal gestoorde vrouw, die dankzij haar charme en schoonheid je toch even weet in te pakken.

Tel daarbij op de voor een documentaire opvallende hoeveelheid extra's, waaronder persiflages op Imelda, verwijderde scènes en audiocommentaar van de regisseur, en je hebt een dvd die elke documentaireliefhebber niet aan zich voorbij mag laten gaan.

Label: Filmfreak Releasedatum: mei 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: